Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

варају y ствари економским потребама развоја социјалистичког друштва" (стр. 45). He улазећи у блпжу анализу овог гледишта о управним уговорима, очигледно je да je историјски развој совјетског друштва одредио и односе управе са грађанима и организацијама, и да je И. Новоселов својим теоријским образложењем управпог уговора тежио да допринесе судској коптроли уговора које закључује управа и уједно да у управним уговорима види и обезбеђење веће демократичности управе. б) Управни уювор у Пољској. Овом питању посвећена je пажгьа и у Пољској тако да се на конференции катедара за управно право 1965. године расправљало о управним уговорима ( 33 ). Иначе у Пољској, сви облигациони односи између државе и привредних предузећа и других организапија регулисани су Грађанским закоником, уколико изузетно не постоје посебни услови прописани законом ( м ). Y пољској литератури управног права проф. Ј. Старошћак (Jerzy Siarošciak) посветио je посебну пажњу уговорима које закључује управа ито у свои делу „Правке форме делатности управе ( 83 ). Проф. Старошћак истине да теорија управног права социјалистичких држава није посвећивала пажњу уговорима које закључује управа и да je то могуће можда правдати, што су многе нове правне дисциплине у социјалистичким државама, у којима уговор има важну улогу, у ствари издвојене из управног права. Међутим, и поред тог оправдања проф. Старошћак истине да то не би смело ослободити теорију управног права, да имајући у виду и теоријска достигнућа о уговорима у новим правним дисциплинама, не посвети пажњу и уговорима које закључује управа јер нема органа управе који не закључује уговоре (стр. 257). Проф. Старошћак указује да се уговор као правна форма делатности управе у социјалистичкој држави јавио пре свега као последица нациокализације средстава за производгьу и с тим у вези са управлением државиом својином (стр 261), али подвлачи да je уговор такође облик којим управа врши своју делатност и у другим сферама друштвеног живота" (стр. 262). Као посебну особину уговора које заклгучуЈе управа проф. Старошћак истине да се ови уговори „по правилу не појавлују у потпуно самосталној форми, већ у вези са управним актом. Ова веза се појављује било што je закључење уговора условлено постојан>ем управног акта односно наредбом чија je последица уговор, било што се установлена обавезна потврда уговора или што најчешће бива регистрацијом уговора од стране другог управног органа" (стр. 262). Имајући у виду ове две изражајне правне форме у делатности управе, проф. Старошћак истине да постоји тзв. „иеуговорни систем" управе у коме управни акт непосредно ствара обавезе, и „уговорни систем" у коме „управни акт

(S3) Op. cit. стр. 135.

(34) W. Szасhö г s k i, Droit civil чланак у юьизи Introduction à l’étude du droit polonais, Editions scientifiques de Pologne, Warszawa, 1967, str. 148 i dalje.

(35) Jerzy Starosciak: Pravne formy dzialania administracji, Wydavniétwo Pravniczc, Warszawa, 1957. Користио сам руски превод овог дела под насловом: ~ 11 расовые формы административной деятельности, Гос. изд. юридической литературы, Москва, 1959.

55

УПРАВ НИ УГОВОРИ И ОБЛИГАДИОНИ ОДНОСИ РАДНИХ ОРГАНИЗАЦИИ