Branič

стр. 4 14.

б р а н и ч

број 9—18.

Из истих разлога држави је дужност да пази и да одобрава зајмове, које општина чини ради својих циљева. 2., држави је дужност да пази да се прирези не разрезују неправедно тако да неки пропадају под теретом пореза а други да га и не осећају; 3., држава као чувар општих интереса треба да предупреди сукобе између општих интереса и локалних. Ови сукоби могу се тицати или полиције или Финансије општинске; 4., у опште држава је позвана да предузима све оне мере које су потребне те да с једне стране поједина самоуправна тела не прекораче границе своје надлежности и да њихова радња не буде противна државним задацима; а с друге стране, да се осигура вршење задатака и закона, за које су општине надлежне, а чије вршење јако утиче на унанређење опшгег државног и народног интереса. Општина вршећи своја права и своје дужности ирема држави, а држава опет то исто према општини стварају ону потребну хармонију, у којој се огледа да општина и није ништа друго но члан у државном организму. Рекли смо, да сваком праву одговара и дужност и обрнуто, свакој дужности одговара и право. С тога ћемо сада изнети права општине, која одговарају реченимдужностима државе. Права општине су различна. У главном о.на се могу свести на две групе: на администрацију локалних интереса и на суделовање у извршењу општих закона. У та права долази: 1., лраво да уиравља самостално својим добрима. У општинска добра долазе зграде, што служе за општу корист, као: школе, општинске куће, цркве и све остале зграде, које су подигнуте о општинском трошку или их је општина добила; даље пољска добра: шуме, ливаде, пашњаци и т. д. Свим овим добрима општина може самостално управљати, из њих црпети користи, узимајући приходе њихове. 2., ираво да сама из своје средине бира органе, којима ће иоверити отирављање оиштинских иослова. Сви не могу радити извесне послове јер има послова који се боље и лакше обављају, кад их не раде сви. С тога се таки послови поверавају извесном ограниченом броју људи, који су при том и најспособнији