Branič

ВРОЈ 3 и 4.

М А Ф II Ј А

стр. 275.

ја сам уверен да нема ниједног народа безмахна; ја сам, у осталом, убеђен да у Сицилији преовлађује ваљаност и врлина. Зато се и осећам подобан да отворено и мирно изложим слабости и зла, која бесне по острву а у исто време да не умањим иоштовање, које ваља одати његовом поноситом и одлпчном становништву. Нема ни најмање сумње, да мафија заузима једно од првих места, између зала, која досађују Сицилији. Али штајето мафија? Као и сви сложени друштвени појави, мафија се описује, али се не даје њена тачна одредба. Доиста они који су хтели да јој даду одредбу, нису успели да јој даду јасан и тачан појам. У опште се сматра да је мафија једна врста секте , удружења; али •го је заблуда. Да бих објаснио како ваља, шта је мафија послужићу се једним ноређењем. У недрнма нашег друштва, има још много особа, које сматрају да се извесне увреде не могу износити пред судове, већ да претностављају законе витештва, законе части. Да ли се може рећи, да те особе сачињавају какву секту, или какво удружење? — Извесно не. Па лепо ! У Сицилији многи смаграју, да сваки који год је свестан тога, да је хригиЛапин јсНвНапи] човек јоти) — по погрешној употреби речи — треба да прибави себи поштовање свију и свакога, па ма у каквој прилици у животу, а да се никад не обраћа законима п постојећим властима. Који год тако мисли и делује сагласно томе схватању, јесте мафијозо ; тако исто као што је илемић онај, који за извесне увреде уместо да се позива на прописе казненога законика, прибегава једино законима витештва. Мафија, у овом погледу, може бити дакле сматрана, као нека врста витештва нижега сталежа а илемство као врста мафије вишега реда. Мафија нема нн организације, ни хијерархије ни поглавара. Али, као год што их има код илемип а, који су с обзиром на велики број својих срећних двобоја, а сем тога због доказа које су дали о својој храбрости и о потпуном познавању правила закона витештва, стекли гласа и важности: гако их исто пма и код мафијоза који су у великом уважењу и сваки их се боји и поштује их, зато што су вазда умелп да зададу поуздан убод ножем п што су вазда умели вешто да избегну законом одређену казну. Као год и илемипу, мафијозу није потребно крштење; није потребно да му се дарује Феудно добро: он се познаје по своме држању, по својим делима. Али какво је то држање којим се одликује мафијозо ? — По многима маФИЈозо је врста напуљских гуаиа (фцарро — дроњавац) носи шенгар, који обично носе разбојници, држање му је изази-