Delo

МЕЂУНАРОДНО-ПРЛВЕШ П0Ј10ЖАЈ ДУНАВА б(Ј је још у 18 веку васпоставила директну везу између Беча и Цариграда, док је Русија по уговору од 1812 годпне, добила прво слободне иловидбе па целом турском току Дунава. Прилпке су се знатпо измениле после Једренског Мнра 1829 године. Оба северна рукавца дошла су у државпу област Русије, а ова ннје иоказивала нарочито велику вољу, да уздигне Дунав на ступаљ међународне реке. Вештачких сметњн није до душе нн сада бнло, али је зануштање сулинског рукавца и нагомилавање песка у истоме била веома велика сметња пловидби; сем тога није се ништа предузимало, да се корпто доњег Дунава учини приступачнијим и пловнијим. Потреба да се ове сметње отклоне показала се у јачој мери но дотле, и као последица тога јавља се руско-аустријски уговор од 13јула 1840 године. По томе уговору пловидба на Дунаву слободна је за лађе свих држава које су са Русијом у пријатељству; сем тога Русија је примила на се обавезу, да спречи засппање песка у сулински рукавац. Нажалост, Русија је у недовољној мери одговорила овој обавези, и засииање сулинског рукавца песком продужено је у том обиму, да је оп постао готово ненриступачан иоле већим бродовнма. Горњи ток Дунава био је предмет међупароднпх трансакција тек у почетку педесетих година. Годнне 1851 закључен је уговор између Аустрије и Баварске, коме је б јупа 1855 приступио Виртемберг. Главне одредбе тога уговора биле су: укидање свих такса које иису имале карактер накнаде за учпњене трошкове око одржавања пловности речног корнта (чл. 2, 4 и 7); дпректна пловидба слободна како за прибрежпе, тако и за све остале државе (чл. 1); нловидба слободна на главном току као и на свима му нритокама (чл. 1. и 15.); велика каботажа резервисана само прибрежннм, а мала каботажа1 само свакој прибрежној попаособ (чл. 1.); једна заједничка комисија имаће даутврди: где и какве корекцпје речнога тока треба извршити (чл. 12. и 13.). У пуну снагу стунио је овај уговор тек доцније, пошто су његовом извршењу стајале на путу привплегнје, које је аустријска влада дала још 1817 године Паробродском Дунавском Друштву. 1 Под велпком каботажом подразумева се пловпдба нзмеђу два прпстанпшта на речној обали, од којпх једно прпиада једној, а друго другој држави: мала каботажа пак означује пловпдбу пзмеђу два пристанпшта једне п псте државе.