Delo

X Е Г Е Л — НАСТАВАК Н. ФИЛОСОФИЈА ИСТОРИЈ-Е. Хегелова философија историје је најинтересантнији део његове философије духа и један од најзначајнијих, ако не најзначајнији покушај философије историје. У њој је Хегел идеју еволуције потпуно конзеквентно и свесно схватио, и тврђење његово^ да еволуције у смислу времене сукцесије разних ступњева развитка има само у области духа, овде је нашло најјаснијег и најсјајнијег израза. Знање Хегелово у области светске историје веома је знатно. и ако показује понегде и осетне празнине и нетачности. Његове конструкције су у појединостима на много места натегнуте, a.m има и конструкција тачних, лепих и веома интересантних. Остварење државе бива у светској историји. По Хегелу философија историје има да одговори на три питања: 1) шта је цил> светске историје? 2) која су средства њена? и 3) какав је ход светске историје, или који су ступњеви у развићу човечанства? Циљ историје је реализација слободе духа, не само слободе као спољашњег стања, него и као унутрашње свести. Срество,. којим се идеја слободе остварује у историји, јесте држава. Ход светске историје јавља се у разним ступњевима развитка, којн су престављени у историском животу појединих историских народа. Светска историја преставља план који има да се изведе, а тај је план откровење божанства као идеје у човечанству преко појединих народних духова. У светској историји реализира се светскн дух преко духова појединих народа. Нису сви народи носиоци светскога духа, него само историскн народи. Развиће светскога духа у току историје Хегел доводн у везу с развићем појединца, и тако дели историју на четири периоде: 1. детињство, које