Delo

402 Д Е Л О позитивном религијом, већ је непосредни израз осећања, а при том не противречи разуму. Међутим Емил је постао пријатељ свога васпитача, он је већ зрео и одрастао човек. Ипак га васпитач још не напушта, јер треба да га доведе до женидбе. Зато је потребно да Емил уђе у свет, да га позна и да образује свој укус. Емил одлази међу људе у Париз, место рђавог укуса. То ће код њега изазвати размишљање. На против читањем списа античких писаца, који стоје ближе природи, развија се код Емила дух за простим, лепим и добар укус. Пета књига говори о васпитању Софије, којој је намењено да постане Емилова жена и која стога треба да има све особине, које чине природу њеног пола и рода. Према томе ова књига садржи Русовљеве мисли о васпитању женске деце. Али Русо држи, да се васпитање женске деце мора разликовати од васпитања мушке деце. Као разлог Русо наводи то, што су они по природи својој неједнаки. Русо правда многим чињеницама искуства. Пре свега жена је створена, да се допадне човеку, отуда треба да је снажна и умиљата, дакле да буде природно васпитана. И сама женска деца теже да се допадну, воле украшавање, зато се и играју са луткама и уживају у њиховом одевању, дакле нека пре свега уче шити. Одавде се види, да њихово васпитање треба почети са ручним радовима. Они пак сами собом указују на цртање, а цртање на писање. Прерано читање нема ни за девојчице никакве вредности. За женску су децу бескорисне многе игре, јер се игром стиче одлучност и самосталност, међутим женска деца треба да стекну послушност, коју ће задржати кроз цео свој живот. То је потребно зато, што оне или подлеже вољи мужевљевој или мишљењу других људи. Зато је прва и највећа врлина жене блага нарав. Разлика мушке деце и женске огледа се особито у томе, што мушка деца питају: Чему служи ово или оно?, а женска пак: Шта ће о томе рећи свет? Исто тако треба искористити и наклоност женске деце да радо говоре и с њима говорити о томе, које се особине код жена највише допадају људима и шта све чини добар глас једне жене, јер им то чини задовољство и ласка њиховој сујети. Жена мора бити оне вере, које је и њен муж, и како није способна да схвати и разуме такве ствари, то јој просто ваља рећи у шта је дужна да верује, јер — тако држи Русо — као што суд о њиховој моралности зависи од јавног мишљења, исто тако и њихова вера зависи од