Gledišta

Cinjenica opšte prihvaćenosti vuče pojedinca da joj se i on povinuje, i menja njegove dotadašnje stavove i merila. Na taj način često dolazi do ukidanja individualnosti. Pojedinac zanemaruje svaki lični stil, ne obazirući se na to koliko mu taj novi koji se nudi, odgovara. On ga prihvata jer je moderan, jer odgovara zahtevima određenog trenutka, jer omogućava isticanje, iako ne uključuje, a često i isključuje, svaku inicijativu i ličnu kreativnost. Ponekad ovde nije lako povući oštru granicu između snobizma i pomodnosti. Jednim svojim delom, ova dva pojma mogu se izjednačavati, ali glavni kriterijum njihovog diferenciranja sigumo je taj što se jednom snobu intimno uopšte ne mora sviđati ono što je prihvatio i pristao da sledi, ono ga uopšte ne mora interesovati, čak mu može biti i dosadno. Covek koji prihvata modu, pak, najčešće mora osećati neku ličnu sklonost prema određenom predmetu, on ga mora na neki način i sam ceniti, pa ma kako to kratko trajalo. Na prvi pogled moda je potpuno nepredvidljiva, lišena svih unutrašnjih zakonitosti događanja. U određenom trenutku vrlo je teško reći šta je to što će u sledećem biti moderno. Ipak, često se može uočiti da je to sledeće baš suprotnost ovome sada, da je moda zapravo smenjivanje raznih suprotnosti. Ovo novo biće utoliko neobičnije i privlačnije ukoliko je negacija starog, utoliko će brže staro biti zaboravljeno i počeće da se smatra zaostalim i da se odbacuje. Ovde se računa na draž apsolutne novine koja će u potpunosti biti u stanju da oslobodi Ijude zasićenosti onim što je njoj pret hodilo. Ali ovakav postupak svakako nosi i rizik da se inovacija odbaci kao besmislena zbog iznenadnosti i zapanjujuće protivrečnosti sa dotle važećim vrednostima. Umeti proceniti koliki je taj rizik, tj. kolika je verovatnoća da će novitet ipak biti prihvaćen, znači umeti doći u pravom trenutku, pojaviti se baš onda kada je publika najspremnija da ga primi. Treba znati kada već jedna moda počinje da prolazi i osetiti do koje mere ide zasićenost njome. Treba pretpostaviti kakva su sada eventualna očekivanja date sredine pa ih ili ispuniti ili ih iznenaditi šokom koji će još više zainteresovati za ono što želi da se prezentira. Treba biti svestan koliko je društvo spremno da odstupi od svojih ustaljenih merila u tom trenutku. Treba imati na umu koliko je sklono imitaciji i konformizmu. Sve ovo nije nimalo lako predvideti. Situacija će biti znatno olakšana ukoliko je kreator poznata i od javnosti priznata ličnost. Njemu će biti znatno lakše da lansira ma kakvu vrednost, čak i onu koja je u suprotnosti sa svim očekivanjima i predviđanjima. Jer moda podrazumeva značajnu meru društvenog konformizma. Za nju je često važnija vrednost autoriteta nego autoritet vrednosti. Međutim, ukoliko je kreator neko novo i publici nepoznato lice, biće često potrebno da iskoristi razne druge, za određenu stvar koju želi da lansira samo perifeme i pomoćne efekte, ali koji će doprineti da na sebe skrene pažnju, a tada je već lakše servirati i onaj sadržaj zbog koga je cela igra i bila započeta. U protivnom, biće potrebno verovatno mnogo više truda i vremena.

437

FENOMEN MODE