Godišnjica Nikole Čupića

. МУ у

~

<> ~

ПУТОВАЊЕ ЕВЛИЈЕ ЧЕЛЕБИЈЕ

малих кула за одбрану нема, али има много отвора з топове. Има свега двеста лепих баљемез, зарбузан, шајка-колумбурна шахизарбузан-топова. Сам бог зна колико је ту ратног прибора, животних намирница и осталих потребних ствари. Више пет бедема налазе се ода јаничари као бодљикави јазавци. На колима између зидова стоје увек спремни топови, а кад сунце баци на њих зраке, заблеште човеку очи. По бедемима може се град обићи за један сахат пута. Пошто је сваки ага сваке ноћи један пут обишао град, агин чауш викне:“ Један ноћни стражар“, и они легну спавати. За тим други ага устаје и са својим војницима обилази град. И лети и зими врше они ово све до јутра, а у другим градовима нема овог обичаја. Шта више и дању се шетају аге, те мотре на пространу равницу око града.

Рећи ће ко: „Кад толико чувају овај град зашто га онда нису назидали од камена 2< Али у ову се покрајину мора доносити камен из далека, па и тај камен не би одолео топовима; а да га зидају од цигаља, не би се овај град одржао ни неколико година, него би утонуо у земљу, јер је ово мочарно место, пуно глиба, због многих киша и многе воде у шанчевима. За то је дакле мудри и смотренп неимар начинио град од греда. Према техничкој уметности прибрао је он све своје подобности, те, подижући овај град, начинио тако дело, да, када се човек боље загледа, видеће, да од старих неимара нико није овако дело начинио осим небеског Атласа"). Једном речи овај град је зидан због отворене битке, јер на једној страни унутрашњег зида нема ништа.

Град има пет капија. Ово су гвоздене капије са сводом, двоструке, јаке, високе и широке п у дрво учвршћене. Пред сваком капијом су дрвени мостови за подизање. Капије сваке ноћи закључавају, мостове на чекрцима дигну горе, те их ставе као одбрану пред капијама. Прва је Азаб-капија, која има леп натпис. Ова се капија отвара на јужну страну и врло је велика, и јака. Простор између две капије је претрпан разним

89) (тари арапски звездари сматрали су (према еухемеристичном схватању грчке митологије — које у боговима и херојима старијег доба гледа само знатне људе -— па и у Атласу види тек астронома који је први направио модел небеске сфере), Атласа оним, који је сам (као чврст замишљени) небески свод саградио.