Omladina i njena književnost (1848—1871)

ОМЛАДИНА И ЊЕНА КЊИЖЕВНОСТ 989

да се и ми једном уздигнемо повесници на повртије а да не будемо вечити талог њезин.“')

Као и руске идеје, тако и руска књижевност одомаћује се у Срба, и то она особита, обличателна литература. у Руска књижевност, пите Слобода, 1864, словенско је уздање.“ Велики руски писци дошли су заједно са социјалистичким идејама Чернишевског, Доброљубова и Писарева. Не значи то да се пре Светозара Марковића, код нас није знало за руску књижевност. У листовима педесетих година има и превода и извештаја о руској књижевности, али без разумевања и система.) 1859 Србски Летопис износи потребу да се све Гогољеве приче преведу на српски језик. Тек шездесетих година обраћа ве већа и разумнија пажња, на руску књижевноот. Световид, за 1864, доноси „указатељ нови књига руских“, али нарочито уредник Ђорђе Поповић уводи добре руске писце, Гогоља и Тургењева у првом реду. Даница, 1864, проглашује Гогоља за „најбољег данашњег руског писца, ) а 1865 хвали се „ударовити списатељ“, који из „најпростијег вештества“ може да створи поетска дела и чији су јунаци тако верно изнети, да бисмо их могли познати, ако их услучајно гди на сокаку сретнемо«“.“) Даница доноси неколико приповедака, махом фантастичних из Вечера на хуторђ близа Динашљки, које су 1861 изишле у две свеске Забава Српкињама (Сорочин=

5 Матича, 1870 стр. 190

3) Џедмица доноси: чланак Руска књижевност за последњим сто година, приповетке Нању ол М. Бибикова, и народну причу Горопад-девојка. Шумадинка (1855) има. „черте из руског друштвеног живота“ Ладњу илиту. Није без иптереса да прва песма Змајева, писана 1849, носи на челу стих из Державина.

5) Даница, 1864, стр. 791.

5 Даница 1965, стр. 18, Списатељи и списатељство

ОМЛАДИНА И ЊЕНА КЊИЖЕВНОСТ 69