Opštinske novine

БЕОГРАДСКЕ НОВИНЕ

Стр. 229

ОДРЖАВАЊЕ КАЛДРМЕ (Шеф: инж. Леонид Николајев)

С обзиром на огромне издатке, које Општина београдска чини од 1927 год. за калдрмисање Београда, као и на то да гарантни рок разних предузећа на изградњи модерне калдрме постепено истиче, Општински Суд донео је одлуку ТДБр. 4184 од 8 марта 1930 год., да се организује реферат, предвиђен у чл. 23 „Правилника о устројству и надлежности Техничке дирекције", који ће непосредно подТехничком дирекцијом, организовати службу одржавања - целокупне општинске калдрме. Ово је диктовао сам живот, јер је овај посао, који је дотле био узгредан задатак Инжињерског отсека, снажно захтевао рационалну организацију те службе. На основу овога решења, Техничка дирекција организовала је Одељак за одржавање калдрме, који је отпочео свој рад од 1 јула 1930 год. са врло малим бројем особља, додељеног му из других отсека. Функције овог одељка су следеће: 1) — Да се стара да коловози и тротоари у свима улицама и приступним путевима Београда, као и мостови, буду увек у исправном стању, те да одговарају потребама престоничког саобраћаја као и самом угледу престонице. Ради овога одељак одржава стални контакт са свима техничким отсецима, који морају да раскопавају калдрму због подземних радова. Он води евиденцију о свима манама калдрме, било због дотрајалости, било због несолидне израде, а исто тако он се стара, да се свака штета нанета калдрми од стране приватних лица надокнади општинској каси. 2) — Да предузме све мере, да предузећа, која сносе гаранцију за изведену калдрму, одржавају исту у уговореном року у исправном стању, да се не би Општина ускоро изложила огромним новим трошковима, јер, и при незнатним кваровима, ови се брзо проширују због атмосферских и саобраћајних утицаја на околину квара. Најчешће се дешава, да предузеће занемарује своје уговорне обавезе чак и онда, кад је њихова одговорност за квар потпуно јасна. Али има опет и таквих случајева, када је та апстиненција сасвим или донекле оправдана, јер се у мећувремену дотична калдрма кварила од стране водовода, канализације и т. д., као и од стране приватних лица, те се одговорност за реперкусије тих намерних кварова, нарочито кад се налазе у непосредној близини конструктивно осетљивијих места, не може констатовати без више комисијских увиђаја и дугачке административне процедуре. 3) — Да спрема предлоге за извођење разних измена у постојећој калдрми у складу са потребама саобраћаја и изграђивањем Београда; да проучава нове методе ради рационалног одржавања калдрме и да спрема спеЦЈ^јалне услове за поједине радове и набавке. Сви ови изложени задатци на огромној мрежи улица и путева Београда од око 300 километара укупне дужине, са његових 650 калдрмисаних улица, чија површина мери преко два и по милиона квадратних метара, убрзо су показали, да се рационално одржавање калдрме може изводити само са довољним бројем стручног особља и радничких екипа, као што је то случај у свима великим европским градовима. Само што је та служба у Београду знатно отежана, јер је наша престоница још увек у изградњи, те се и скупоцена калдрма често квари ради подземних постројења и т. д. Ради илустрације горње примедбе наводимо, да је било таквих намерних кварова у 1931 год.'670, у 1932 год. 962 и у 1933 год. 739, од којих кварова отпада до 60% на општинске техничке отсеке а 40% на становништво, коме се такође морају одобравати намерна кварења калдрме ради водоводних и канализационих веза, уз одговарајућу кауцију према срачунатој вредности реконструкције учињеног квара. Исто је тако искуство утврдило, да су ради ефикасног и јефтиног одржавања престоничке калдрме потребне четири инжињерске реонске секције, што је од 1934 године већ уведено у живот, тако, да се организација службе одржавања београдске калдрме може сматрати стабилизираном за дужи низ година. Свака секција има, поред инжињера-руковаоца, једног геометра и 5—8 надзорника, према важности и броју подређених јој улица. Осим те четири реонске секције, овај Одељак има и специјалну, пету секцију са једним инжињером на челу, који руководи целокупним радом општинске асфалтне радионице, коју је Одељак организовао у 1931 год. ради спремања свих потребних мешавина асфалта за калдрму и ради извођења целокупног крпежа асфалтне калдрме у општинској режији, као и за пенетрисање и спрамексирање макадама. Искоришћујући за додатак асфалтним мешавинама стари материјал из асфалтних коловоза и тротоара сви се асфалтни радови за последње две године изводе уз врло ниске цене. До 80% и осталих својих радова Одељак је приморан да врши у својој режији, јер су