Otadžbina

ДУТОВИ У ЈУГОЗАПАДНОЈ СРБПЈП

369

из северне Француске у Брисед. И код нас имаде трагова оваких брдских нутова. У новије вреие опет, са развитком живота и текничке снособности, најрадије се по могућству избирају правци у долинама, јер се туда креће по пределу насељеноме, и пут не иде никако или врло мало остављеном нусгињом. Овамо је друм увек кориснији друштву, јер се оно може више служити аиме. Ово последње гледиште: т. ј. пределна корист и већа Физичка угодност при путовању, и мени се чини претежније, и ја ћу га се у моме излагању саобраћајнога система у овоме крају држати, где ми је год мог_уће. Но и гледиште чисто војпичко биће подмирено, ако се пође овим носледњим путем; јер кад се узме да је обрана долине у опште лакша од обране брда, јер су само извесне тачке (преласци и теснаци) на реци важне, да је храњење у долини згодније него ли у брдима, да се онде лакше држи повратни пут за леђима него ли горе, нити се тако лако удара на непролазна места, у одступању, — онда по моме мишљењу и с овога гледишта, путови долином, као велики саобраћаји војнички, претежнији су од путова косом једном. Но у брђанској војни ово је обратно: тамо ће планинско превоје, раздолице и косе бити прави саобраћаји, а долине и дубодолине помоћни одсеци у комбинацијама препада и т. д. Сада пре свега да испитамо трагове старих путова, који се овде на овоме крају познају, којима се можда и данас служи, јер ће нас и ово моћи нешто упутити у нашем проматрању.

(Свршиће се)

О таџбииа II

24