Otadžbina
70
КАКО СЕ У ОХРИД УСЕЛ11ЛО БУГАРОМАНСХВО
да одговоре , п да би одговорили у корист бугаризма, требало је да их бугаромани варошани наговарају. Зато бугарска општина постави око хућумата ред од бугаромапа, међу којима су као прваци били покојни Илче Чобан. Наум Спростран, Ђорђија Чакар и др. Они су дочекивали сељаке, пре ио што уђу у хућумат, па су их наговарали да кажу, како су Бугари и како иризиају бугарску вгзархију. Сиромаси сељани, кад су излазили пред комисију, одговарали су онако , као што су их наговарали, тј.: „Бугари смо и признајемо бугарску егзархију.» На основу таквих наметнутих исказа, саставе аге акат, којим се охридски Словени проглашују за Бугаре Тај се акат пошље у Цариград и на основу њега пошље бугарски егзархат 1873. год. у Охрид свог владику. Тај иови бугарски владика звао се Натанаил , а није био по народности Бугарии већ прави Старо-Србијанац из Карадага, из села Кучевишча; али ипак, како је био нослат од стране бугарског егзархата, он се издавао за Бугарина и радио је за бугаризам, но без успеха. И тако. с његовим доласком у Охрид, бугаризам поче да опада у место да расте, а тако је и морало бити, пошто бугаризам у Охриду није био природан, већ извештачен, а као такав није могао бити трајан. Напред смо казали, да су до пре 30 година општинско-црквене послове вршиле грчке владике с неколико својих чорбаџија и да се сам народ у Охриду није мешао у јавне иослове, већ је сваки гледао свој занат. Од како се породи борба с Мелетијом, даде се народу прилика, да се меша у градске послове, и од то доба поче и мало и велико, и паметно и глуио да даје свој глас, те се тако створи у градским пословима савршена Вавилонија и страшна анархија. Ово је стање трајало 10—12 година. Кад дође Натанаил, сваки миш.ваше, да ће се стање променити и ствари понравити. Али не би тако. Натанаил беше, истина, свршио духовну академију у Русији , те је био доста образован човек, али иије имао ирактике у уирав-