Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

187

никад не би било живећи саио у градским нриликама; а и Фантазија, осећање у опште и осећање за идеалним буди се бављењем у леиој Божјој ирироди, у шуми, на брегу. Све ово утиче са свим супротно од оног у граду, где се деца сусрећу са свакојаким јадом стварног живота. Чудновато је и дирљиво видети како у отвореној природи, често но» вучена и привидно закопчана деца, излазе тако рећи из себе и исказују за нас непознату дубину својих осећања. И строго али пријатељско уирављање васпитачево и надзор и старање под којим деца проводе недељама но цео дан заједнички утичу •благотворко на њихов карактер. Пошто су сад у великом кругу вршњака, којих има и из бољих кућа, они имају сад, поред свог васпитача, примере доброте, лепоте и пристојности и у овим својим друговима. Бавећи се тако сваки дан искључиво у том друштву, они ће те лепе примере имати непрестано пред очима, те ће то бити подстицај за иодражавање. Сем тога овако дуже заједничко бављење даје им прилике да се навикавају на трпељивост, услужност, пожртвовање, искреност, дружевност и друге врлине. Успомена на заједнички проведене часове радости оплешће за иотоњи живот чврсту везу пријатељства око младих срдаца. Осећање и увиђање да има на овом свету људи који се и њих сећају пробудиће у срцима сиротних ученика осећање задовољства и благодарности и одагнаће од њих далеко онај дух мрзовоље и пакости чије клице социјална разлика тако рано усађује у срца детињска. Тако благотворан утицај могу имати склоништа и за време школ«ког рада и за време великог школског одмора. в.) Чистота тела и одела У вези са храном и ваздухом од великог је утицаја на телесно н духовно здравље и чистота тела и одела. Чистота је основа свеколиком телесном и духовном благостању. Сем тога спољашња чистота је јемство и за унутрашњу душевну чистоту, како се обично вели. Као што смо напред видели, код једног великог деланаше школске деце не обраћа се скоро никаква нажња на спољашњу чистоту. Зато Склониште хоће и о њој да води бригу. II наша народна школа, истина, ■од своје стране настојава да су ученици што чистији. Али њен утицај у томе има извесних граница. До сада је она могла да надгледа да се ■одржавају чисто руке и глава, а само саветима и порукама ученичким \ родитељима гледала је да утиче и на чистоту тела. Склониште пак не само да може на исти начин да надгледа чистоту целога тела, него оно може да нотпомогне непосредно да се она и одржава. Тако поред тога што се н. нр. у првом београдском Склоништу пази да деца долазе од својих кућа и опрана и умивена и очишћена, пази се да она увек и пре и по ручку оперу руке и уста од јела и да одржавају и своје одело у највећој чистоти како нри ручку тако и иначе