Prosvetni glasnik

НАСТАВА И КУЛТУРА

513

су комисији наставници државних ср. школа и узимају од сваког приватнога ученика по 5 динара награде. Тај су тако јасан пропис обишли власници приватник сред. школа те њихови ученицн нити полажу испит у државној ср. школи, нити је испитна комисија састављена у смислу закона, нити се испитачима плаћа награда. Прописом да се ти ученици испитују у државној ср. школи ишло се на то, да се стане на пут могућим злоупотребама власника приватие ср. школе, а то ће се иостићи, ако те приватне ученике испитају наставници државних ср. школа, ко.ји нису у служби влаеника дотичне прив. ср. школе и не зивисе од њега. Власиици пак приватних ср. школа "зиграли су то тим, што су узели за хонорарне наставиике својих школа наставнике -државних сред. школа из истога места па су тражили, да ти исти наставници, који имају права да испитају њихове учинике у државној ср. школи на риасем течајном испиту, испитају те исте ученике у приватној — тих власника — школи: исти ученици, исти наставници, исти рад, само је разлика у месту; кад у државној ср. школи на нижем течајном испиту питају ученике они наставници, који су им преко године предавали, зашто да у ириватној ср. школи то не буде? На први је поглед ово резоновање оправдано и с тога су власници у своме тражењу успели. Но кад се ствар мало боље разгледа, види се, да је и овде на штету наставе изигран закон, јер је контрола, коју је држава 50. чланом закона о ср. школама хтела за себе задржати, пренета на директора приватне ср. школе, а он ће ту контролу извршити, како то тражи његов лични интерес; уз то у државној ср. школи те ученике не би испитали исти наставници, који су им у прив. ср. школи предавали, већ други, који им нису предавали, атоијесте прави смисао 50. члана закона о ср. школама. Министарство Просвете забрањује наставницима држ, сред. школа, да приватно поучавају не сало оне своје ученике, које ће лично на нижем или вишем течајном испиту испитивати, него и оне, које ће преко године за тромесечну оцену испитивати. Из ове се забране види, да Министарство Просвете претпоставља да наставници могу погрешити и неправедно оценити ученике па им овом забраном одузима прилику да греше. Еад Миниетарство с разлогом, јер су се злоупотребе дешавале, не верује, да ће њени службеници потпуно савесно радити на испиту у државној ср. школи а под контролом осведочено савеснсг директора, онда је неразумљиво, зашто верује, да ће ти исти наставници потпуно савесно радити на испиту у приватној ср. школи, у којој нема тако рећи никакве државне контроле, а којој опетанак дакле и хонорар наставницима зависи од новца, што га родитељи плаћају за тројке а не за двојке својих већином слабих ученика? Ево још доказа.