Radno i socijalno pravo
С. Јашаревић: Ублажавање проблема вишка запослених у упоредној пракси 95
ће се 80% послова базирати на образовају које датира из последњих десетак година,22
Стручно образовање не сме да се своди на форму, тј. стицање застарелих и практично неупотребљивих знања, већ треба да обухвати знања и вештине који су у уској вези са потребама тржишта рада и траженим занимањима (што у теорији називају "запошљивим вештинама"). Наиме, искуства показују да се програми образовања слабо повезани са тржиштем рада нису показали као ефикасни у погледу запошљавања. Укратко, да би програми стручне обуке били успешни, неопходно је да: 1) изражавају потребе датог занимања; 2) имају директне везе са извршавањем послова; 3) да се заснивају на најновијој и најефикаснијој пракси у том домену и 4) да инструктори познају професију и имају одговарајуће искуство, уз способност примене различитих метода учења. 30
Јавни радови и послови представљају једну од могућности да се бар привремено упосле незапослени радници.3! Препоруком МОР бр. 169, о политици запошљавања, из 1984. године, сугерише се да јавни радови буду тако осмишљени да доведу до трајног запошљавања што већег броја радника. Уз то, препоручује се да учешће у јавим радовима не омета раднике у ангажовању у другим продуктивним активностима, као и да. уколико је могуће, помогне професионалном _ оспособљавању, преквалификацији или доквалификацији учесника.32
Дотирање зарада спроводи се тако што држава послодавцу у одређеном периоду надокнађује део или целокупну зараду радника који су проглашени вишком, с тим да се он обавезује да још неко време након тога
у
У корист учења говори и податак да су најбоље плаћени (дакле и најтраженији) радници најмање три пута спремнији на додатно учење. Изложене процене видети у: P. Auer, op. cit, crp. 120. u Lifelong Геатипг..., ор. си, стр. 17.
Ilpeysero m3: W, Norton Grubb & Paul Ryan, The Roles of Evaluation for Vocational Education and Training, International Labour Office, Geneva, 199, crp. 132.
У Холандији се нпр. незапосленима обезбеђује рад до 32 сата недељно, и то на пословима у јавном и од државе дотираном сектору - као што су обезбеђење, рад у парковима, спортским објектима, здравственој бризи. У Пољској је на јавним радовима 1997. године било ангажовано преко 150. 000 лица, а сличан број исте године и у Мађарској. Видети више: Ргопг Вогодге стук & Gyorgy Lazar, The Net Impact of Active Labour Programmes in Hungary and Poland, International Labour Review, International Labour Office, Geneva, 1998, Vol. 137, no 4, erp. 340; G. Renshaw, op. cit, crp. 17; J. Hartoog, op. cit, crp. 48.
Видети део 8. Препоруке - "Јавне инвестиције и специјални програми јавних радова". Наша земља није усвојила ову препоруку.