RTV Teorija i praksa

isticanju njenog oslobodilačkog i revolucionarnog karaktera kao i u isticanju vodeće uloge KPJ. U svih 19 emisija istaknut je oslobodilački karakter, a u 13 revolucionarni karakter i vodeća uloga KPJ. Ostaje, međutim, potreba da se, i kada se umetnički prikazuje narodnooslobodilačka borba, daju u celini sve karakteristike. Ipak, pun rezultat dostizan je u emisijama koje imaju najveći umetnički domet, što uvek ostaje osnovni uslov za postizanje željenog idejnog dejstva. U emisijama se posebno afirmiše oružana borba, a u prikazu procesa njenog vođenja posebno dolazi do izražaja humanost kao osnovno obeležje njenih učesnika i sloboda kao bitni društveni cilj kojem se teži. Te vrednosti najčešće se ističu kroz likove i druge umetničke oblike, pri čemu isprobavanje čoveka u teškim uslovima narodnooslobodilačke borbe jeste bitan proces dokazivanja tih vrednosti, a Ijudska hrabrost značajan momenat u tome. Sistem vrednosti koji se ovde afirmiše može snažno da utiče na razvijanje osećanja jugoslovenskog socijalističkog patriotizma kod omladine. Tim pre, јег je u ovim emisijama dat niz likova koji su i nosioci tih vrednosti, a mladi gledaoci se rado identifikuju sa takvim likovima. Društvene, generacijske, profesionalne i slične grupe, za razliku od svog tretmana i posmatranim informativnim emisijama, ovde su jasnije obeležene. U najvećem broju emisija pojavljuju se omladina i radnici (u 12 emisija), stvaralačka inteligencija (u 6 emisija) i seljaštvo (u 4 emisije). Inače, omladina je ргеко niza likova najizrazitije prikazana, a najcelovitiji izraz dobila je u »Pesmi«. Ostale grupe, i pored brojnog javljanja nisu dobile puniji umetnički i socijalni izraz, pa to ostaje otvoreno područje za usavršavanje programa. Sadržaji su najčešće vezani za Srbiju (II emisija), zatim za ostale republike i pokrajine (5) i cehnu Jugoslavije (3). I pored izrazitog prostornog usmeravanja na Srbiju, možemo konstatovati i otvorenost za sadržaje o drugim republikama i pokrajinama kao i cehni Jugoslavije, što je naročito značajno, jer su sem dve, sve emisije emitovane kao matične emisije Televizije Beograd. Polazeći od celovitog umetničkog utiska koji ostavlja delo, uključujući i idejne i estetske slojeve kao nedeljivu celinu, osnovni utisak koji se nameće jeste da je izbegavan uprošćeni pristup i da se težilo umetničkom rezultatu koji bi obuhvatio idejne momente, ne kao posebne, već u sistemu

68