RTV Teorija i praksa

Rad snimateua U većini napisa rečeno je »snimatelj Milorad Jakšić-Fanđo bio je kao i uvek odličan«. Navešćemo citate kada se ova mišljenja na đrugi način izražavaju: »Postižući sa snimateljem Miloradom Jakšićem-Fanđom da novosnimljeni materijal poprimi krupnije zrno Pavlović nas je potresno pođsetio . . . »Na marginama ovako značajnih uspjeha treba pomenuti i ne manje vrijednu kreativnu snagu ekranizacije. Na prvom mjestu dolazi kamera Milorada Jakšića koja je stvarala dojam autentičnosti (»Oslobođenje«, 31.10.1975 .). Muzika Muzika se pominje samo u Vjesniku i to u dva maha: »Vagnerova muzika će рге zasmetati nego što će naići na adekvatan odjek u njegovoj unutrašnjoj impresiji«. Glumačka екгра U analiziranim kritikama o glumcima se najčešće govori kao o ekipi »poznatih glumaca«, »dobro odabranih«, »uverljivih«, a ređe o pojedinačnim ostvarenjima. »Übedljiva gluma Radeta Šerbedžije djeluje ponešto ođviše racionalno« (Večernji list); »Jednostavniji i savremeniji Mića Ranović delovao je neodređeno i nervozno« (Borba, 4.12.). »Nije se očekivala degrađacija likova, što je Pavlović učinio oduzimajući Mići prvenstveno njegovih sedamnaest godina, koji su u priličnoj mjeri odlučujući činilac u njegovoj fizionomiji, pa i postupcima; promašenost Šerbedžije koji je, na žalost, ostao sasvim doslijedan toj Pavlovićevoj čistki« (Vijesnik).

Dušica Žegarac »Jedno potpuno novo lice« (Politika, 25.10.) »Dušica je iz lika Ane izvukla maksimum koji joj je dozvoljavao njen kamerni način glume) (Borba, 4.12.); »Pavlović je degradirao Anu, koja je takođe maksimalno lišena emocija, pa se njezina čudna Ijubav nikako ne vezuje uz lik, što ga s_ podjednakom promašenošću kao i Šerbedžija kao Mića, daje Dušica Žegarac!« (Vjesnik, 9.12.). Ljuba Tadić »Übedljiva giuma Ljube Tadića kao Vekovića (Politika, 25.10.); »Odmereni i übedljivi Andrija Veković (Ljuba Tadić) u TV izdanju stariji«; »Ostao je jedino lik Vekovića vjeran Daviču, i zahvaljujući njemu u ovoj ekranizaciji ipak je ostalo nečega ođ Davičovog djela. Dakako, ne treba isticati koliko je za to zaslužan Ljuba Tađić« (Vjesnik, 9.12.). Za ostale glumce se kaže da su: »Dragomir Felba do sada neviđen«, »Dragomir Felba i Pavle Vujisić ostavili utisak toplinom, Ijuđskošću«; »Zablistala magična gluma Save Severova«; »Klaus u ulozi Branka Pleše davičovski prisutan u seriji i odlično nađen u kreaciji...« O likovima serije »Pesma« više se, međutim, govorilo kao o transponovanju ličnosti romana u scenario TV serije i kao takvima, uspelim ili promašenim, nego o pojedinačnoj kreaciji glumaca. Nakon sagledavanja svih elemenata, iznetih u novinskim kritikama, stiče se utisak da je ovaj programski poduhvat Televizije Beograd naišao na prilično ujednačenu ocenu autora. Analiza kritike ukazuje, da bez ozbira na nedostatke koje ovi napisi sadrže, može nakon emitovanja jednog programskog poduhvata da se dobije i jedan sažet utisak ne malog značaja.

77