RTV Teorija i praksa
radiom doživela punu ekspanziju zahvaljujući slici koju nudi gledaocima i logično je da mišljenje o nepodobnosti televizije da ponudi pravi umetnički doživljaj, kada je u pitanju muzička umetnost, može da bude predmet razmatranja. Međutim, ovako jednostrano mišljenje nije i nc može da bude poslednja reč u rasuđivanju o ovom problemu; suprotna i prilično glasna obrazloženja ne samo potrebe, več i neophodnosti da muzipka umetnost nađe svoje mesto i svoje opravdanje na televizijskom programu nadjačala su, i mi danas, želeli to ili пе, imamo veoma razvijene i raznovrsne muzičke programe u svim televizijskim centrima u svetu. Naravno, ta činjenica nije dala odgovor na pitanje postavljeno u početku ovoga izlaganja. Pitanje je manje više ostalo bez odgovora, rešenja su uglavnom tražena u okvirima večih ili manjih stvaralačkih sposobnosti reditelja muzičkih programa i rezultati su bili veoma dobra, ali i veoma loša ostvarenja. Ovakva ili slična razmišljanja verovatno su bila prisutna i u Mađarskoj televiziji od čijeg muzičkog programa je ove godine potekla pomenuta izuzetno pozitivna inicijativa da se u vidu međunarodnog takmičenja konfrontiraju mladi reditelji televizijskih programa iz oblasti ozbiljne muzike, da svojim aktivnim radom daju možda prve jasne odgovore na postavljeno pitanje, da otvore prvu stranu buduče estetike vezane uz problematiku vizuelnog doživljaja muzike. Konkurs je raspisan, odziv je bio relativno dobar; četrnaest mladih reditelja iz osam evropskih zemalja pristupilo je takmičenju i klupko je počelo da se odmotava. Vrlo precizni zadaci i veoma dobri uslovi za rad omogućili su ovim mladim Ijudima đa aktivnim kreacijama iskažu svoje estetske koncepcije, a možda i da ukažu na jasnije putokaze. Kroz eliminacioni deo takmičenja, organizovan u junu, prošlo je u četvrtfinale devet takmičara, da bi u polufinale ušlo šest, a u finale tri koji su 19. septembra u prenosu „uživo” režiranih emisija izborili tri relativno visoke nagrade. Da su njihova ostvarenja jednovremeno bila i uzori kako u budućnosti pristupati režiji muzičkih programa, ovo takmičenje bi moglo da se oceni kao pun pogodak, Međutim, pun pogodak je, nažalost, izostao. Skeptici bi u ovome našli jake argumente da obnove svoje kategorične stavove o nepodobnosti medijuma televizije za prezentaciju muzičke umetnosti. Zagovornici daljih istraživanja
171