RTV Teorija i praksa

Hajnrih Formveg

DOKUMENTI I KOLAŽI - PREDUSLOVI ZA NOVU RADIO-IGRU (1970)

Hajnrih Formveg (Heinrich Vormweg) je zapadnonemači teoretičar savremene umetnosti. Ni u jednom drugom periodu istorije nije predstava o literaturi bila tako neodređena, nikada još ispitivački, eksperimentatorski duh pisanja nije bio tako normalna i učestala pojava, kao početkom šezdesetih godina, U uslovima destrukcije i sve bržeg propadanja onih nasljeđenih odrednica, koje su - počev od slike junaka, ргеко doživljaja i osjećaja (kao pokretača lirike) sve do odraza stvarnosti - dugo vremena predstavljale određenu sigumost, od tada je neprestano rastao broj takvih oblika artikulacije koji u poređenju s ostalim nisu imali nasljeđenog osnova. I na području radio-igre, ovdje čak naročito vidljivo, udomaćili su se oblici proizvodnje koji su sasvim drugačiji od uobičajenih, A to konačno zahtijeva i nove načine recipiranja, koji su se u dosadašnjoj istoriji razvijali samo slučajno i sporadično. Koiiko se može sagledati, po svom značenju su pojmovi dokument i kolaž još najbliže onim u velikoj mjeri još nerazjašnjenim polovima u čijem se luku nalazi novo polje eksperimenata. Dokument ukazuje na materijal koji se upotrebljava, kolaž na način ophođenja s tim materijalom. Pojmovi su poznati. Dovedeni u vezu s radio-igrom, oni uprkos svom fiksiranom pojmovnom jezgru djeluju začuđujuće višeznačno. Da bismo to pokazali a istovremeno skicirali i istorijsku pozadinu jasno naznačenih principijelnih promjena u domenu radio-igre, neka nain polazište budu analize dviju produkcija' koje u svakom slučaju pokazuju dovoljno aspekata ovih pojmova, da bismo mogli izvuči preliminame zaključke.

1 Ludvig Harig (Ludwig Harig) Sahrana uz driavne počasti ili Četiri lekciie o političkoj zajednici, produkcija Južnonjemačlcog radija (SR) 1969, i Franz Mon Trava kako raste, lcoprodulccija njemačlcih radio-stanica SR/BR/WDR, 1969. Obje ove igre portoje i lcao long-play ploče, Luchterhand-Verlag.

67