RTV Teorija i praksa

ukida odnos subjekt-objekt-predikat i njihovu hijerarhiju unutar određenog oblika i polazi od ravnopravnih jezičkih kompleksa, izražavajući sumnju tamo gdje je pomenuti odnos još zadržan, Pri tom kolaž na prvi pogled možda izgleda kao manje razvijena forma. U stvari je kolaž međutim nešto sasvim drugo od forme u tradicionalnom smislu. On artikuliše pitanja, ne odgovore, provocira umjesto da potvrđuje, povlađuje, insistira na pojedinačnom, umjesto da pažnju skrene na opšte. Sredstva kojima se kolaž služi - počev od nizanja, ponavljanja, promjene poretka do permutacije - čine da materijal bude striktno pristupačan, upotrebljavaju ga ne s obzirom na nešto drugo, bilo ideju ili oblik, več direktno ukazuju na njega, ne nameču mu značenja, več ga ispituju. NOVA PRAKSA STICANJA SAZNANJA Suočeni s pitanjem da li i dalje pomoču jezika vršiti nasilje nad stvamošču, i to sada svjesno, ili jezik i njegovu sintaksu odvojiti od promjenjenog empirijskog iskustva, promijeniti njeno značenje, veći broj autora se opredijelio za sumnju u ustaljeni poredak stvairi u domenu jezika s obzirom na realnost. To je motiv za nastanak nove književnosti koju u suštini karakteriše otpor prema nasljeđenoj sintaksi i skicama parcijalnih i hipotetičnih usaglašavanja, kod kojih je očigledno da nemaju nikakve aspiracije na davno nevažeči karakter opšteg značaja. Njen medij za pomenuto je u prvom redu kolaž Kolaž reprezentuje manipulativnu i artificijelnu aktivnost koja u dokumentu što transponuje sadržaje, oslobađa konkretnu autentičnost na taj način što ga stavlja u nove odnose. Tačnija definicija pojma dokument potvrđuje njegov afinitet prema svemu onom što je ovdje do sada rečeno. U užem smislu je dokument bilo koji predmet koji ijudske misli izražava u pisanom obliku. Dokument je u stvari dokazni materijal za misao, pismom fiksiran jezički kompleks. Ovaj je veoma očigledno podložan određenim, od slučaja do slučaja različitim, uslovima, a to znači: dokumenti ne potvrđuju apsolutno, oni ne stoje bez rezerve i uopšte za istinitost pojedinih stanja stvari, već to čine uvijek samo pod određenim aspektom. Dokumenti ukazuju na realnost i realni su, ali se karakter te realnosti mora od slučaja do slučaja ispitati i odrediti, Medij takvog ispitivanja je kolaž. Mnogostruka upotreba izraza dokument u velikoj mjeri odgovara relativnom sadržaju pojma.

73