RTV Teorija i praksa

na drugi način, povečava se verovatnoča da če ga razni primaoci (poruke) dekodirati na sličan način. Mec (Metz) (1974) pokazuje kako je beli šešir postepeno kodifikovan kao označitelj „dobrog” kauboja, ali kad je najzad postao kliše izgubio je svoju snagu. Cini se da je u tom procesu u jednom trenutku znak bio suviše upotrebljavan, pa tada njegovi primaoci vide da je njegov označitelj određen samo konvencijom a nipošto stvarnošču: u tom trenutku on prestaje da bude valjan znak i postaje kliše. Televizija, koja je vrlo konvencionalan medij, neprestano se služi znakovima koji su na rubu da postanu klišei. Več smo primetili kako čoveka u detektivskom komadu prepoznajemo kao detektiva koji se legitimiše pokazivanjera unutrašnjosti svog novčanika i ne smatramo ga prodavcem porno-karata. U tom istom kontekstu znak koji predstavlja čoveka u kišnom kaputu predstavlja policajca koji se pretvara da ne preti ili da ne motri određeno osumnjičeno lice (čitanje no\dna na ulici je isto tako kodifikovan znak, mada najčešče za pračenje kriminalaca). Osečali bismo se prevareni kad bi se pokazalo da ovaj označitelj predstavlja nekog običnog prolaznika koji razgleda izloge: kod bi time bio prekinut, a naš dogovor (o značenju) uzdrman. NAJMANJA JEDINICA KOJA NOSI ZNAČENJE Identifikovati kod u praksi je mnogo teže nego ga odrediti u teoriji, naročito kad se radi o dinamičnim estetskim kodovima koji su prvenstveno formirani konvencijom ili neizrečenim sporazumom među korisnicima. Problem je zatim još komplikovaniji što znakovi mogu pripadati više nego samo jednom kodu, pa se na taj način kodovi moguda preklapaiu i dolaze u međusobne odnose u istoj mreži značenja, jer če sva i znak neizbežno doneti sobom kontekstualne asocijacije koje potiču od upotrebe u drugim kodovima. To se može i svesno eksploatisati, kao kad se voice-over komentar, koji se °bicno vezuje za vesti i dokumentarne programe, upotrebljava da bi stvorio osečaj realnosti u komadu kao Keti, vrati se kući. Ne tako nameran, ali ništa manje značajan, je način na koji znakovi iz koda „numeričke evaluacije Ijudske sposobnosti” povezuiu Dođi da igramo, Olimpijski skokovi u vodu, Igra generacije i Takmičenjs za pesmu Evrovizije. Ali kodovi ne samo da se preklapaju, nego i deluju na vise različitih nivoa koji su hijerarhijski poređam. Prepoznavan]e

236