RTV Teorija i praksa

organizuju i kolektivni i individualni konkursi sa nagradama, kako bi se saradnja neprekidno podsticala. 4 NOVE - PROGRAMSKE, PEDAGOŠKE I METODSKE MOGUĆNOSTI TELEVIZIJE U NASTAVI STRANIH JEZIKA U raspravama koje su vođene šezdesetih godina posebno su naglašavane prednosti primene audiovizuelne tehnike u obrazovanju, odnosno u nastavi stranih jezika. Smatralo se da, zavisno od projekta ili situacije, ove kulturne, didaktične i finansijske prednosti neminovno dolaze Međutim, iskustvo iz primene audiovizuelne tehnike - čak i kada je opao prvobitni otpor profesora - pokazalo je svu ograničenost rezultata ako se prilaz zasnivao samo na mogučnostima tehnike a zapostavljao razvoj sistema i demokratizacija obrazovanja. Poučno je setiti se o\dh iskustava upravo u vreme kada se javlja opasnost da se - povezano - sa izuzetnim mogućnostima nove tehnologije, mnoge iluzije obnove i vežu za multimedijski pristup. Savremene teorije televizijske nastave razmatraju mogučnosti nove obrazovne tehnologije u kontekstu opšte problematike obrazovanja i povezano sa psihologijom obrazovanja i teorijomjiomumkacije. Prednost dobijaju metode koje nove medije proučavaju u okviru nove metodološke i tehničke osnove obrazovanja. Proučavaju se raznovrsni putevi prenošenja poruka. Kritikovanje - pa i napuštanje - sredstava kojima se služi konvencionalna obrazovna televizija u korist multimedijskog sistema delovanja - pretpostavlja i zahteva realističan i trezven stav. Čini se da je takav stav dobro pronađen u odgovoru Belgijske radio-televizije za jednu studiju Evropske unije za radio-difuziju u kojem se kaže; - ~Mi ne verujemo u multimedije zbog multimedija; naprotiv, mi smatramo da nekim obrazovnim projektima baš odgovara samo jedno sredstvo, jedan medip 5 Stav je jasan: medij je samo sredstvo koje se odabira da bi se postigao cilj nastave, a u skladu sa specifičnim potrebama auditorija. Naglašavaju se glavne prednosti multimedijskog pristupa obrazovnim procesima:

4 Laurent Tarnoszi, Quelques problžmes de Venseignement des langues par la television - probleme du rappori entre enseignants et enseignes, „Cahiers pćdagogiques”, Paris, fcvrier, 1969, No 80. pp. 91-95.

5 R. Garnier, Multi-media and the broadcaster, „EBU Revue”, No 3, 1976, Genčve, pp. 64-69.

68