RTV Teorija i praksa

radija kod dece ispod 9 godina. Svrha studije bila je da pruži podatke za planiranje dečjeg programa. ]oš jedno istraživanje iz te grupe „Auditorij-radio-muzika”, odnosi se na muzički program radija. Auditorij muzičkog programa radija meri se u okviru redovnih sondaža. Poseban projekt o muzičkom programu rađen je zbog toga što se smatra da je radio glavni „distributer” muzike za publiku u Švedskoj. Drugi kanaii kojima se distribuira muzika su živo izvođenje, ploče i kasete. Istraživače je interesovalo u kakvom su odnosu ti različiti kanali za distribuciju muzike jedan prema drugom, tj. kako se oni upotrebljavaju i kako se njihovo korišćenje menjalo u poslednjih 10 godina. Ovo je važno stoga jer mediji nisu samo distributeri muzike, oni su takođe i stvaraoci mišljenja putem muzike i pokretači promena. Pored toga muzika ima, naročito kod mladih, nekoliko drugih funkcija izazivajuči određena uzbuđenja, pojačavajući osećanje grupnog identiteta kao i tzv. eskapističku funkciju kojom pomaže da se „pobegne” iz sveta svalddašnjice koja se često pojedincu ne dopada, Te funkcije mogu da se zadovoljavaju putem različitih medija, među kojima je radio prvi, Projekt „Barometar medija” uveden je da bi se dobila kompletna slika o koriščenju svih sredstava masovnih komunikacija. Napred pomenuta istraživanja „Merenje televizijskog auditorija” i „Merenje auditorija radio-programa” daju sliku o slušanju radija i gledanju televizije, a ovo istraživanje treba da pruži podatke o tome kako često i kako mnogo Ijudi čitaju knjige i novine, slušaju ploče itd. Inicijalno istraživanje obavljeno je 1979. godine i od tada se obavlja jednom godišnje. Takva frekvencija istraživanja smatra se dovoljnom za registrovanje trenda u korišćenju sredstava masovnih komunikacija. 1. INFORMATIVNA RADIJA I TELEVIZIJE Istraživanja koja se bave jednom od najznačajnijih uloga radija i televizije, informisanjem korisnika, svrstana su u posebnu, navedenu kao treću, oblast Prvo od tri istraživanja iz ove grupe „Prikazivanje realnosti u obrazovnim televizijskim emisijama” obavljeno je 1980. godine. Te godine emitovana je obrazovna televizijska serija „Ima li alternative za naftu” (emitovano je po 6 emisija na televiziji i isto toliko na radiju). Istraživan je sadržaj serije i

131