Srpski književni glasnik

228 Српски Књижевни Гласник.

спореднијих али реалистечнијих фигура. Прва група је поро-

дица: конвенционална Лиза, вулгарна мати Ана Павловна, суревњива сестра Маша, горда матрона Ана Карењина, као сат одмерени и дресирани Карењин, матори момак кнез Абресков, са себични отац и мати Машини, циганин Макаров и (џиганка

~ /

Анастасија, идеална, али родитељским ланцима окована Маша. _ 5 То су типови породице, производи што су их од добрих људи = јер су они сви у суштини добри — начиниле предрасуде, скученост, себичњаштво једне несрећно скалупљене и изро: "И ђене институције. Другу групу чини суд: опаки истражни 74 судија коме је дужност и задовољство изналазити што дубље 3 кривице; занатски бранилац Петрушин, гладиатор с параграфима ; безобзирни типови слепог и свирепог бпрократизма, 3 од највиших чиновника до последњег осионог вратара; од. вратни достављач Артемјев такође један од фактора по суђа; најзад немилосрдна радознала публика коју судски —

на ај Да“.

претрес мами и забавља као сваки сензациони роман : свесу то производи друге, више институције озакоњених предрасуда, параграфске правде, апсурдне друштвене организације која _ је више од свега изопачила природни живот човечји. У трећој групи је збирка наразноврснијих типова: несрећних, угњетених, палих, разочараних, одбачених или одбеглих испод окова друштвених, који у алкохолу, у оргији песме и игре, крај веселих жена, у кафанском диму заборављају, и "траже илузије задовољства. Непомирљив с конвенцијема али не. _ моћан за херојске подвиге, Феђа се кроз тај неразмрсив сплет лажи, стега, страсти, својих слабости, троши, разбија док не заврши катастрофом. - 23

Тај кинематографски филм од дванаест слика, кратких, _ неразвијених али разноврсних, дуги низ диалога брзих, ла. _ пидарних, увек из уста нових лица, и најзад сам тај карактер занимљиве сензационе мелодраме који „Живом Лешу“ даје сентиментална пустоловна историјг Феђе Протасовог, | на позорници нису без ефекта. Они у неколико надокнађују „одсуство једног, једноставног, дубоког сукоба страсти у овом _ искиданом, постепеном и меланхолично резигнираном, више _ хронолошком но драмском развоју догађаја, и они у неко. _ лико спасавају техничке невоље у овом комаду с паузама већим _ од чинова. И сам Толстој тражећи помоћи на тој другој страни _ подлегао је искушењу несразмерно експлоатишући занимљиве

~ ЗА

~