Srpski književni glasnik

ПозоРИШНИ_ Пе ЕГЛЕД. 899

— прасе

утисак његове појаве доцније и жудња Електрина изгубила, Кад се брат нађе са сестром разговор протиче четврт часа по укусу старе драме у диалогу са по једним стихом, класична сцена непознавања, у коме Орест неће да се каже сестри. Орест јој даје урну са пепелом за који каже да је од покојног брата, и Електра у четрдесет или педесет стихова нариче за братом као што приличи доброј !ркињи и што је чинило симпатичном савременицима. Нова „Електра“ није пиктурално грчка, или је то ретко.

Хофмансталова трагедија је управо само један дуг мо нолог Електрин, у коме се њена страст за осветом развија. Та страст је употребљена као музички мотив. Остала лица су вешто намештени контрасти или допуне. У томе је велика уметност Хофмансталова и велико дејство појединог стиха и целе драме. Њу треба осетити као музички спев, пустити као и у музици да се живци таласају за тоновима. Као „Салома“ Оскара Уајлда, „Електра“ је зналачки склопљена у стони целину савременог стила, пуној сложених, чудних и бруталних средстава.

После безначајног увода: слушкиње које ћаскају око бунара, Електрина мржња се полако подиже, развија, грана у страшне снове освете, у хистеричне прохтеве, у визију мука у које би хтела да види мајку, убицу свога оца. Њене речи говоре о крви, о убијању људи и животиња, о страшној жртвеној гомили телеса, преко којих ће она „краљевски играти“ као осветница. Она је прљава, суха, без нагона, сажежена ватром освете, надчовечански ступањ мржње, дионизијска хистерија мржње. ,

...као из крчага

преврнутих крвца ће потећи

из тела твојих везаних убица.

Као крчази мраморни ће бити

убица твојих обнажена тела. Клитемнестра није хладна достојанствена краљица као код Софокла и има краљевског, трагичног величанства што говори максиме о свету, мстини и животу. Она је болесна, подбула, пати од несанице, поглуно стварна. Писац је назначио болест и био тачан у психичкој анализи. Да би у нама пробудила гађење од ругобе трулежи, да је осетимо као такву, мора бити одређена. Она има халуцинације и губи се јер са-

51“