Učitelj

498 ЊИЖЕВНЕ ОЦЕНЕ

ж

Што рече да: „Не би било штете за основну школу кад ових граматичица не би ни било,“ баш прекардаши! Свет не би пропао, то је истина; Српство се не би угасило, и то је истина; школе не би опустеле, и то је истина. Томе је доказ што је већ било време кад ових граматичица. није ни било, и кад већ није било ни оне старе умале граматике,“ која се некад учила у основној школи, а која није хтела да зна ни за Даничића, ни за друге новије зналце српског језика, и када је сваки учитељ имао друкчију граматику, и када су биле и живе пи мртве именице, и причастија, и предложенија, п качество, и само шест падежа и т. д., кад се упило на памет из „упуства за предавање срп. језика,“ или се учило из граматика за средње школе. И све је и тад било добро, само што ништа није било одређено и утврђено, и што није било никаквог метода, и што се учење граматике идентииковало са учењем катихизиса. (на памет). Једно је само показивало да би могло бити и боље од тога, а то је готово општа жеља учитеља, којима се о испитима редовно чине замерке за знање српског језика: та за Бога, напишите нам граматику за основну школу ! Г. 1879 бејах присутан кад учитељи књажевачки упутише г. Живку Поповићу, про. оваки узвик, и он им обећа написати граматику. Биће да су и њему и тад и других пута обраћали се учитељи у истом смислу. И пошто прође више година после тога а граматика се не појави, и кад ми једном приликом (после наштампаних мојих „Предавања из срп. јез. на учитељским предавањима“ која се још и сад траже) и сам Гг. Ст. Новаковић рече да би требало, да напишем граматику за основну школу, ја сам нато почео озбиљније мислити, и ребултат тога, јесу моје граматичице у оваком облику, У каком су. (Она „Граматика за основну школу“ онаква каква је, израђена. је по наруџбини министарства, за целокупну и нижу и вишу основну школу. Разлика између оне граматике и ових граматичица јасна је; она је израђена по реду системском, а ове у концентричним круговима са многим напоменама и задацима и реченицама и за конверзацију и за писмени рад, 4 кроза све то утврђавање и објашњавање онога што чини граматику, проткано честим а недосаоним понављањем, што непрекидно држи везу са свим оним што се дотле прешло. Изволите ви радити 0 том граматичицом, али не од Марта, него читаву годину дана, па ћете видети какав се успех постиже. А за пример ево једне мале епизоде).

Г. 1888 (чини ми се), бејах ја ревизор у крагујевачком округу. У Закути беше учитељ г. Ђорђе Којић. Сврши смо испит; оцена, беше : одличан. Одатле одем у Кнић. Пође са мном иг. Којић. У Книћу, у нижим разредима беше учитељица г-ђица Херманова. После испита из срп. језика у П разр. рече ми г. Којић — Ама видесте ли ви каки је то успех из срп. он зика 2 — Допада ли вам се, запитах ја. Та изненађује ме; то тако тачно и несумњиво њихово знање, као у маторих људи, рече он. И мени се веома допада, рекох ја. Па како је она ово радила, рече он. Упитајте је рекох