Učitelj
ПРЕГЛЕД КРАЉЕВИНЕ СРБИЈЕ 841
штво Србске Словесности“ од свију својих издања пошаље по један екземплар свакој читаоници бесплатно. То Друштву не би била штега, него неисказгна добит, вели Матић. Друштво је и дужно то да чини, јер оно лобија од државе извесну новчану помоћ на то, а и друштвени орган, као и сва остала издања његова штампају се бесплатно у државној штампарији. Ако, пак, Друштву не би била, довољна новчана помоћ, коју већ од државе прима, онда би држава сигурно и већу помоћ одредила на овако корисне циљеве.
На послетку Матић вели: ако се не би читаонице могле установити свуда, као што он предлаже, онда нека се заведу прво по варошима, паланкама и већим општинама, нека их буде макар у сваком срезу, па смо опет у напретку. Е
Ето таке мисли покренули су били још 1850 и 1850 год. А. Николић и Д. Матић. Да се, којом срећом, у овом правцу продужило и радило даље, данас сигурно не би ни било потребе истицати питање како да се шири писменост у нашем народу и шта да се чини, па да се писменост не изгуби код оних, који су школу учили, нити би данас страни листови доносили (ва себе невероватне и чудновате) белешке, како у Орбији народ заборавља читати и писати неколико година после школовања.') Страни свет нам се чуди за ово. А како се и неби чудио, кад је н. пр. у Швајцарској обична ствар видети сељака, који прима и чита по неколико листова и који има своју библиотеку корисних књига, а код нас је ретка кућа у селу, која има календар или какву песмарицу. До. Н.
и
ПРЕГЛЕД НРАЉЕВИНЕ СРБИЈЕ.
ПРЕДАВАЊЕ НА КРАЈУ ШКОЛСКЕ ГОДИНЕ У ШП. РАЗ, ОСН, ШКОЛА,
Кад учитељ са ђацима — пошав поступно од општине и среза изучи у деловима целу нашу отаџбину, Србију, онда тек може доћи на ред преглед целе Србије, јер укупни преглед Србије, као и ма које науке, може доћи тек онда, кад се све јединке из предмета добро знају.
Преглед Србије с ученицима могао би се почети овако:
Како се зове наше место Да ли је велико или мало2 Је ли варош, варошица или село Како се зове старешина у нашој општини % Да ли је
»
# 1) Кад су у «учитељу» штампана питања, која је истакао г. министар просвете за девету учитељску скупштину и кад је о том изашао први чланак у «учитељу, онда су неколико бловенских и др. страних листова донели белешке о том. У тим белешкама с чуђењем се саопштава: како у Србији има доста људи, који су учили школу, а сад не знају читати и писати.
УЧИТЕЉ 55