Učitelj
према комплексу, који се обрађује првенствено за земљописну наставу.
Т. Постављање задатка: Једна сељанка узме за млеко и воће 98 динара. Враћајући се кући сврати у трговину и купи соли за 6 динара. Колико је њој остало новаца»
Овај задатак решавају сами ђаци, узимајући у руке девет десетица и осам динара (новац вештачки из ђачке касе или направљен од хартије). Једна ученица игра улогу сељанке. Улази у радњу (други ђак игра улогу трговца) захтева и плаћа.
Исплаћивање врши да сви ђаци виде и колико има свега новаца, колико она исплаћује и колико ће јој остати.
На питање: Колико ти је остало новаца, одговара 92 динара. Броји 9 десетица и 2 динара. i
Писмена радња: Можембо ли ово писмено израчунати. Излази један ђак и пита „сељанку“, колико си имала новаца» Она одговара 98 динара. Ђак записује на табли 98 дин. Колико си од тога потрошила» Ова одговара: 6 дин. за купљену со, те ђак потписује под јединице 6 тј 98
6 | Значи да ти је остало 92 дин.
Питање: Кад смо сабирали шта смо прво сабирали» Одговори: —- јединице, десетице па стотине.
Како ћемо писмено одузимати2 На ово питање највероватније да ће неко од ђака знати да се прво одузимају јединице од јединица (у противном то наставник објашњава:
98 6
Ако би неко ушао у учионицу и погледао на таблу, како ће знати да ли је писмено одузимање. По знаку, у виду положене цртице.
Стога ђак одузима 6 од 8 остаје — 6 2 и потписује под јединицу 2
Шта смо одузимали сад Јединице од јединице. Шта ћемо сад ра- , mara? Ca ћемо одузимати десетице. Ништа (ниједан) од 9 остаје 9
и то се потпише под 98 десетицу — 6 92
Ђак сељанки: — Колико је теби осталог Ова одговара 92 дин.
Добро и мени је остало 92 дин.
Правило: Код писменог одузимања прво одузимамо јединице од јединица па десетице од десетица итд.
пон а а авва аија“ ис љи__ о а к=—__
Ова три постављена задатка 328 468 586 | решићемо кад одузмемо прво — 7 — 34 — 243 | јединице од јединица, затим десетице од десетица па стотине од стотина. |
Ово деца запишу у своје свеске а код куће сами створе некоmako задатака. МИ у школи ђаци сами задају задатке. Ако задатак не одговара стварности тј. неприродан је, поправљају га прво сами ђаци после наставник.