Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

ментарне него што то изгледа (у нашем праву, где се као реликти приватне казне наводе уговорна казна и судски пенали 9 ). Идеја казнене правде у условнма савременог живљења може да се оствари предвнђањем прпватне казне (у грађанском праву и другим одговарајућим гранама права) само за случај проузроковања штете иамерно илн из крајње непажње. Залагање за ренесансу приватне казне. односно за већи степен комплементарности накнаде штете (идеја репарације) и прпватне казне - (идеја ретрибуције), само на први поглед може да асоцпра на нека давно прошла времена (пре него што је донет lex Aquilia), када се накнада штете јављала као прнватна казна, односно својеврсна „замена за личну освету“. У савременом (амернчком) праву, приватна казна у формн казнене накнаде досуђује се уз накнаду штете против извршиоца противправне радње (деликта), који је штету проузроковао намерно или из грубе непажње. На тај начин, поред отклањања повреде једног добра, што је одлнка интегралне (новчане) реституције, 10 нзриче се п прпватна казна као одмазда - зло којим се узвраћа на зло: „Како си чинио, тако he ти се учинити; дело твоје вратиће се на главу твоју“ (Овиднје). Долозно поступање, односно деликтно проузроковање штете заслужује оштар морални прекор, а друштво има потребу да се заштити од таквог понашања. Начело казнене правде или принцип одмазде је задовољен ако је (приватна) казна сразмерна тежини (приватног) деликта и сразмерна степену крнвице. 11 Принцип приватне казне (одмазда) у савременим условима јесте принцип „једнакости у тежини, али не више н у форми“. 12 Тако, прннцип талнона (lex talionis) очуван је и у савременом праву, али не у класичном смислу формалне једнакости, који је садржан у Старом завету: ~Око за око, зуб за зуб, крв за крв“ (Мојсије). 1Ј Овај приндип (талиона) у савременом праву је замењен принципом ~моралног талиона“, да би се противставио класичном „материјалном талиону“. 14 Другим речима, неким деликтима је примерена новчана казна, наместо „материјалног талиона". А у метафизичком смислу, (приватна) казна је у складу са Кантовом (ретрибутивном) теоријом казне, тј. начелом казнене правде. Казна уопште има за циљ одмазду, која је сагласна са моралом - „одмаздна идеја је морална идеја“. 15 Морална је дужност казнити извршиоца деликта, сразмерно тежини деликта, а и

9 Д. Ннколић, up. cit., стр. 141

10 Д. Николић, op. cit., стр. 130.

11 Т. Живановић, op. cit., стр. 241

12 Ibidem , стр. 245.

13 У Новом завету, међутим, наместо принципа талиона, јавља се принцип праштања, милосрђа, а приватна освета (одмазда) се забрањује; И. Приморац, Преступ и казна, Београд 1978, стр. 31.

14 T. Живановић, op. cit., стр. 245.

15 Ibidem, стр. 233.

385

Бранко А. Лубарда, Казнена накнада (стр. 382-409)