Bitef

? Da li je to rekvizita Bread and Puppeta. Jedan eksponat predstavlja hieb okružen bodljikavom žicom.

(Eilten Bitefa, Beograd, 2. IX 1969)

govor stojana ćelića

Prilikom sinoćnog otvoranja 3 BITEF-a slikar Stojan Čelić, kao predsednik Skupštine Republičke zajednice kulture, održao je sledeći govor: Imam cast da pozdravim Vas večeras ovde okupljene i u isto vreme one koji ce u toku meseca pratiti izvedbe u ovoj kući a zajedno sa Varna da uputim srdačne pozdrave piscima, rediteljima, glumcima, pozorišnim radnicima čije delo i umetnost će i ovoga puta, služeći ciljevima koje su odredili, služiti u isto vreme realizaciji trećeg Beogradskog internacionalnog teatarskog festivala. Pravo je zadovoljstvo konstatovati da u njegovom programu učestvuju trupe SAD, Italije, Švedske, Cehoslovačke, Švajcarske, Rumunije, Velike Britanije, Zapadne Nemačke, Spanije, Danske i razumljivo Jugoslav! je i da će se oko Okruglog stola okupiti značajni pozorišni stvaraoci. Budući da je reč o no vim pozorišnim tendencijama, o tački u kojoj se u usijanju, koje je pozorišna umetnost do našeg vremena retko dosezala, otkrivaju slike sveta lišenog iluzija, sveta koji je moglo bi se reći konačno počeo da prepoznaje sebe. Neminovno će i ove trede godine svoga postojanja BITEF biti poprište jedne značajne bitke za stavove koji doslednim razaranjem postojedih konvencija otvaraju prostore budućnosti. Izgleda da Savremeno pozorište tu svoju bitku za bududnost vodi mudnim i upornim traženjem čoveka danas koji i kad dosegne izuzetan nivo ostaje i dal je u vlasti svojih nagona. A takav sa prepoznatljivim i neprepoznatljivim svojim komponentama, on jedino može srušiti idealnu sliku čoveka

prošlosti nametnutu budućnosti ko ja je za sada nažalost natrpana samo pretpostavkama, statističkim podacima i proracunima. Ako je lišena mogućnosti da svojim vizijama i maglama osvoji budućnost, zašto savremena umetnost ne bi srušila idealnu projekciju prošlosti? Postoji po mom uverenju jedno duboko opravdanje činjenice da je Beograd grad domaćin ovog festivala. On u svojoj istoriji retko ističe svoje sreéne dane i godine. On je obično prepoznavao svetla svoje vere u život i svojih nadanja u klimaksu svojih grčeva, bolova i otpora. Tako je, čini mi se, gradio svoje kri-

(Politika, Beograd, 2. ix 1969) Sinoć u »Ateljeu 212«

počeo treći bitef počeo treći bitef

U atmosferi ogromnog interesova-

terijume za život i za umetnost i tako postao sposoban da u nekim trenucima pronađe pravo razumevanje za svet takav kakav danas jeste, pa prema tome i za ono što se prividno u savremenoj umetnosti, javlja kao neopravdano jer boli zbog duboko zasečenih rana, a opravdano je u ime istine. Ja verujem da će tim razumevanjem pratiti i program ovog festivala. Ostaje nam da odamo potrebnu zahvalnost organizatorima BITEF-a 1969. godine, i da zamolimo ansambl Narodnog pozorišta Titovo Užice, da svojom predstavom začne ovo dugo »fantasmagorično opelo«.

nja, j^-q j e u Beogradu traje vcc danima, u prepunoj sali Ateljea 212, koja bi, očigledno, bila puna i da je znatno veća, sinoć je počeo treći Beogradski internacionalni teatarski festival BITEF.

29