Delo

КРОЗ УМБРИЈУ П ТОСКАНУ 223 зити — као да се састоји у некиј врло подесној смјеси будне интелигенције и урођене куртоазије ; смјеса коју је природа зачинила и мајушном дозом донкихотерије у говору и кретању. Фиорентинац вам је, као да речете, талијански Гаскоњац. Али Фиорентинцу нико не може одрећи оно, чиме се он највише поноси : првенство у чистој и китној талијанштини ; он ту заслугу, иначе, дијели са свим осталим Тосканцима, који се правом поносе што су Италији одњихали књижевни језик. Спрам мојега ирозора пукла је перспектива, какву би само сликар зажељети могао. Ријеку Арно, која тече између палате Пити и галерије «degli Uffizi”, пресјеца крај моје гостионице оригинална и животописна „Стара Ћуприја” (Ponte Vecchio), која на својим снажним лођима носи и данас, као у ХШ-ом вијеку, читаву улицу кујунџиских дућаннћа. На противном кеју баш као нека сценерија из Млетака — начичкао се буљук старијех кућа, којима се у води огледају излињале боје усколебаних зидина. Машта лети и муњевном брзином преваљује размак што нас од оног древног времена дијели. Пролазећи покрај „Официја“ и застајкујући пред статуама што тој палати подножје красе, залијећем се и ја мишљу у златно доба Фиорентинске републике. Ови кипови, као умјетничка дјела, нијесу од богзна какове вриједности, али представљају цвијет тосканскијех великана, читав домаћи пантеон. Чувени монах из Ареца. који је музику као умјетност засновао, пружа руку скулптору Донателу ; Џото се сучељава с Микеланђелом; лавор вијенац Дантов додирује овјенчано чело Петраркино, а овај се дотакао лактом славног друга Бокачија. Излазнм на пијацу, која својом њежношћу и сликарским распоредом своје архитектурне декорације, надилази свако моје очекивање. Ова је пијаца двоструко лијепа, што јој погледом можеш да обухватиш сав простор, и што ти споменици (зграде) којима је заоквирена, не море око прећераном симетријом. Ови четвртасти простори, што их пнјацама зовемо, не морају бити сувише велики, ако хоће да свој еФекат пронзведу; јер се преко некнх граница поглед раштркује и губи. Сјем тога, зграде, којима су пијаце заокружене, треба да су разна тнпа и разне внсине. Грађевине које се, у мањем простору, дижу у висину