Dositej Obradović u Hopovu

190 Доситеј Обрадовић у Хопову

трибутима „дишкреција“, и рекао бих да се без дишкреције нико није јављао у двор, нити је митрополит полазио из манастира без дишкреције. Видели смо како је хаџи-Захарија дао повелику дишкрецију за архимандритство. Год. 1759 (80 јула) забележио је намесник у свој тефтер: „Дадо дијакону Партенију п дијакону Методију на трошак кад су пошли у Карловце заради поповства 1 Ф. 40 н“ Овде ве не види, да ли су ова два ђакона дали што за своје „поповство“, и ако су дали, колико су дали. Али се из тефтера 1758 сасвим јасно види, да се 32 рукополагање плаћала такса: 28 апр. дато је (по залису у тестеру) дишкреције Г. Митрополиту: 6 Фунти шећера 3 Ф. 90 н., 2 Фунте свећа воштаних 9 Ф. оку грожђа и оку смокава 50 пл. оку каве 2 Ф. 50н., оку бадема 80 н., 8 лимона 1 џ таксу за дијакона 12 Ф. 45 н. И кад знамо, да је те године 16 априла (на Велики Четвртак) Доситеј рукоположен за ђакона у Карловцима (а да се у то доба иначе нико пз Хопова није зађаконио), онда не може бити сумње да је ова такса дата за Доситеја: о Ускрсу је и иначе давана дишкреција. Обичај је био и то, да се од оставине умрлога монаха да митрополиту парусија.“)

Ако је митрополит у манастиру каку Функцију вршио, разуме се да је за то добио плату. Кад је 160 г. 16 апр. осветио капелу у торњу и цркву у Старом Хопову, добио је 170 •, 15 н. Кад је у септембру 1759 год. бло у Хопову (не знам ради

7) Може бити да је један узрок томе, што је у ово доба било толико много младих ђакона и јеромонаха, био и то, што је митрополиту — требало новаца. Зна се да је у ово доба било по нашим селима и много попова. Војничке власти су се томе противиле, јер су свештеници имали поБластицу да чланови њихове Фамилије не служе у војсци. Стога је долазило до сукоба између војничке команде и митрополита, који је доказивао, да су тако многи попови потребни, наравно, јер је он од њих имао прихода. 0) сукобима између митрополита и војничких власти због попова има у Митроп. Арх. доста градива.