Moj život i rad
68
наших машина-алата наш сопствени специалитет. Остале су обичне машине удешене за нарочиту употребу. И оне стоје такорећи једка уз другу. Поделити и подподелити рад, држати једно предузеће у покрету, то су лозинке наше произзводње. Ево једног поређења које је убедљиво, ма да није сасвим оправдано. Кад би са нашом садашњом производњом употребљавали исти број радника за израду једних кола као 1903. кад смо почели, требало би нам данас три стотине хиљада људи. ГМеђутим, док наша данашња производња до■ стиже највишу тачку, 5 хиљада кола дневно, број на-, ших радника не достиже седамдесет пет хиљада људи.
ГЛАВА СЕДМА Машине и људи
Најоштрија борба која предстоји кад се за 'један заједнички рад удружи велики број људи, то је борба против претераке органнзације и,против формализма који проистиче из организације/ По мбме мишљењу, кема опаснијег талента од оног што се по некад назива организаторски геније. Ова подобност се изражава скоро увек у једној великој слици где се виде, у облику генеалошког дрвета, све гране и огранци директорске власти. Дрво је пуно лепих округлих трешања од којих свака носи име једнога човека или једне канцеларије. Сваки човек носи једну титулу и врши строго одређене дужности као што је трешња оивичена својом покожицом. Ако један мајстор има нешто да каже главном инспектору, треба да његова жеља прође преко