Pogled na međunarodno privatno pravo

РАЗВИЋЕ МЕЂУНАРОДНОГ ПРИВАТНОГ ПРАВА 55

је што је до крајности терала начело јединства, а ово је уништило сваку народну разноликост, па: и сваки индивидуални живот. То су велике мане католичког јединства. Оне се нарочито развијају у средњем веку са формулом: један Бог, један папа један, цар. То је универзална папина, монархија јер цар је само оружана рука цркве. Да се овај идеал остварио никада не би било народа, па, следствено, ни међународног права ; пли боље рећи, речи слобода, индивидуалност неби више имале смисла; тиранија каква нигде није постајала притискивала би народе и људе, и право би исчезло из људског говора; јер, зар може бити питања о праву пред лицем Бога и његовог непогрешног представника папе" Нека се помисли на страховито законодавство о јеретицима! Прво право човеково, слобода мисли, сматрано је као злочин: јеретици и слободни мислиоци уништавани су гвожђем и огњем. На, срећу, католички идеал био је неостварљива утопија. Црква никада није имала силу на коју она полаже божанско право; јединство између папе и цара било је само дуга борба, а на крају ове борбе народи се конституисаше, и тек тада могаше бити питања о међународном праву.“

Овакојако, католичко јединство има своју улогу у развићу међународног права. То је право, по суштини, ошште, човечанско. А ко је раши-

(п) Видети Гаџгеп!. Еишдез заг Ућеџојге Фе |ћитапив, се УТ. Папство и царство.