Prosvetni glasnik

О п ш т и д е о

167

III За земљопис: 1) Краљевина Југославија за IV разред средњих школа; 2) Краљевина Југославија за VIII разред средљих школа. Б При изради уџбеника треба се придржавати ових начела: I Граматикз, 1) У нижој гимназији, за сва четири разреда, треба да се израде засебне граматике, и то: за I разред до 6 штампаних табака, формат осмине, слова гармонд и петит; за II разред до 8 штампаних табака, формат осмине, слова гармонд и петит; за III разред до 8 штампаних табака, формат осмине, слова гармонд и петит; за IV разред до 8 штампаних табака, формат осмине, слова гармонд и петит. 2) Граматике појединих разреда треба у потпуности да обухвате градиво предвиђено новим наставним програмом. 3) Градиво треба обрадити индуктивном методом, како би ученик на примерима учио битне особине језика, откривајући и кзвоДећи сам правила из подесних и добро одабраних примера. Према томе, увек треба дати најпре примере са погребним граматичким елементима за партију која се прелази, а тек после тога правила, и то увек само најнужнија. 4) Увек узимати примере живе и занимљиве, а избегавати оне који би ученику били тешко схватљиви, тако да не би због тога могао да обрати сву потребну пажњу формалној граматичкој страни. 5) На крају појединих граматичких партија, које чике веће целине за себе, треба донети подесне текстове (штива) ради анализе, утврђивања и увежбавања пређеног градива, како би читанка могла да служи свом глазном циљу, тј. књижевном, естетском и етичком образовању ученика. 6) Уопште, при изради уџбеника за граматику треба имати у виду да уџбеник буде у складу са принципом саморадње ученика, који је истакнут у посебним методским упутствима за наставу матерњег језика. 7) Уџбеник треба да буде написан лако и течно, чистим књижевним језиком, те да већ и на тај начин утиче на језично осећање ученика, и са граматичком терминологијом (издање Министаретва просвете, 1932 г.). II Читанка 1) За сва четири разреда треба да се израде засебне читанке, и то: