Rad ustavnog odbora Ustavotvorne skupštine Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca : IV. Debata u pojedinostima o nacrtu Ustava i o amandmanima

Stenografske beležke

67

neučinite li to, može se misliti i na političke mobilizacije, i da možete i onda, kao god što ustanovljavate cenzuru na štampu, da tako isto ustanovite cenzuru na pisma, telegrafska i telefonska saopštenja. To, gospodo, ne bi bilo lepo. To ne bi svedočilo da imamo dobru nameru, da izgradimo jednu demokratsku državu. Sve grupe su mislim jednako zainteresovane: da dobijemo državu slobodoumno organizovanu i s toga ja apelujem na vaš demokratizam i vaše slobodoumlje, da se ova greška, koja je možda slučajno ušla ovamo, izbaci, da se ne bi reklo, da neko u ovoj kući ima nameru da stvara izvesne političke smicalice da omogućava političke mobilizacije, da bi mogao zaviličiti štampu i povrediti tajnu pisama, telegrafskih i telefonskih saopštenja. Potpredsednik J. Derretrovič: Ima reč g. Jovan Jovanovič. Jovan M. Jovanovič: Ja bih hteo prvo da pitam g. zastupnika Predsednika Ustavnog Odbora: hoće li se posle uzeti u diskusiju i ovaj drugi stav ovoga člana, u kome se kaže: „Zakon će odrediti itd.“ ili će jednovremeno da se diskutuje o celome članu. Potpredsednik J. Demetrović: Ja bih molio da se diskutuje o celome elanu, pa će se posle glasati o svakom amandmanu. Jovan M, Jovanovič: Mi smo napravili jedan amanoman, i taj se amandman tiče i prvog i drugog stava čl. 17. ovoga projektovanog Ustava. U prvome stavu naš je predlog, da se posle reči: „Telegrafska", doda ~i telefonska saopštenja", i vidim da ste to primili. To je dobra stvar. Ja se slažem sa g. Djonovićem da bi bilo dobro, da se iz prvog stava ovoga člana izbaci reč „mobilizacija". To je suviše generalno rečeno. Može biti kakve probne mobilizacije, a može biti, kao što on reče, i kakve političke mobilizacije. Kod drugog stava ovoga člana, naš je amandman, da se ovaj drugi stav, koji glasi: „Zakon će odrediti koji državni organi odgovaraju za povredu tajne pisama, telegrafskih ili telefonskih saopštenja" zameni ovim stavom: „svi oni koji povrede tajnu pisama, telegrafskih ili telefonskih saopštenja, kazniće se po zakonu." Mi dakle, hoćemo, da i državni organi i privatna lica odgovaraju za ovu povredu. Ja mislim da će g. Ministar za Konstituantu, koji je od jutros raspoložen da daje koncesije i levo i desno, učiniti i ovu koncesiju. Potpredsednik J. Demetrović : Ima reč g. Vujičič. Milorad Vujičič: Ne mogu se složiti sa mojim poštovanim prijateljem g. Gjonovićem, da ovu reč: „mobilizacija" treba ovde izbaciti. Mobilizacija je mobilizacija. Nikakvoj vladi nije do takve šege, da vrši mobilizaciju, da potroši stotine i stotine hiljada dinara na mobilizaciju, bez stvarne potrebe. Takvog slučaja nema. To što vi mislite, to može biti samo pozivanje vojnika na vežbu. Drugo je pozivanje na vtžbu, a drugo je mobilizacija. Mobilizacija kadgod se vrši, znači da je već ib što, što grozi državi kao takvoj. Hoće li biti opšta mobilizacija, ili samo delimična, to je sporedna stvar. Delimična je mobilizacija obično onda, kad se zove jedan red ljudi pod zastavu, zove se prvi ili drugi poziv itd. Kad tako stvar stoji, onda bi bilo nezgodno da mi lišimo državu, da u takvom slučaju nema prava kontrole nad korespodencijom koja se vrši u zemlji za vreme kad se vrši mobilizacija. Stoga vas molim, da ostane ovako kako je predloženo u ovom članu, a da se ovaj amandman odbaci. D-r Žarko Miladinovič: Hoću da opravdam zašto je u prvom stavu izostala reč „telefonska saopštenja", a u drugom stavu ima govora o telefonskim saopštenjima. 0 tome je bilo rasprave u Ustavnom Odboru. (D-r L. Markovič: To smo primili. Ne treba objaš-

njenja!) Ja znam da smo razgovarali o tome. Ja neću glasati za ovo. Može i privatno lice da čuje telefonski razgovor, i ako slučajno o tome pripoveda, onda je to izdavanje tajne. U drugom stavu govori se o činovniku, on mora odgovarati za sve. Drugo je za slučaj rata. Vi nemate prava da priopštavate sadržaj tndjih pisama. Ja sam zato, da ostane onako, kao što je bilo to jest da nema govora o telefonskim vestima u prvom dolu. Potpredsednik Juraj Demetrović: Ima reč gospodin Divac. Nedeljko Divac: Gospodo, ja mislim, da bi zaista trebalo garantovati i tajnu telefonskih razgovora. Ne slažem se sa tumačenjem, koje je ovde palo o značenju mobilizacije. Ima opšte mobilizacije, koja redovno stoji u vezi sa potrebama rata. Ja donekle razumem u tom slučaju, da pisma i saobraćaj pismeni može biti podvrgnut cenzuri. Ali ima parcijelnih mobilizacija, koje ne stoje ni u kakvoj vezi sa ratnim potrebama. Uzmite probnu mobilizaciju, ako vlada slučajno smatra, da je potrebno, da iz budi kakovih političkih razloga izvede jednu probnu mobilizaciju, naročito onda, kada bi htela da udari po izvesnim drugim gradjanskim pravima, koja su joj u neku ruku od smetnje. (Glas: To je vrlo skupo). Jest vrlo skupo, ali reakcija ne preza od onoga, što je skupo. Imali smo mi u Srbiji slučajeva takove mobilizacije. Za vreme pokojnoga kralja A'lilana i Aleksandra bilo je takovih slučajeva, da se odredila mobilizacija, koja je bila skupa, ali je narod i zemlja plaćala. Drugo imađe ovakvih mobilizacija, na primer radničkih, kao što je bio slučaj prigodom štrajka rudarskih radnika. Donesena je jedna uredba, o kojoj može u slučaju da radnici u rudnicima napuste posao, vlada izvršiti mobilizaciju radnika. Vlada striktno tumačeći odredbe Ustava može ćelu korespodenciju podvrći u slučaju takve mobilizacije cenzuri. Zbog toga bi reč ~mobilizacija“ili trebalo izostaviti ili protumačiti je tako da se odnosi samo na opštu mobilizaciju, koja bi stajala u vezi sa ratom. Ako bi se i to izbegavalo, onda bi ja morao ostati pod utiskom, da se zaista ide na to, da se vladi ostavi mogućnost, ako treba, da čini zloupotrebu od gradjanskih i političkih prava. Pctpredsednik Juraj Demetrović: Ima reč gospodin Cubrović. D-r Pavle Čubrović : Ovo je mišljenje g.Divca potpuno opravdano. Mobilizacija ide u vezi s ratom. Rata ne može biti bez mobilizacije i u tom slučaju je prirodna stvar da će korespondencija doći pod kontrolu. Ona je bila pod kontrolom i onda gde nije bilo zakona,, jer je sila prilika bila takova, da se kontrola morala upotrebljavati za vreme rata. Medjutim mobilizaciju za- vreme rata treba lučiti od mirnodopskih mobilizacija ili režimskih mobilizacija. Može se naime upotrebiti .mobilizacija, ako je Vladi do toga, da upotrebi kakove mere protiv štampe. Zato, da se nebi takova mera od Vlade mogla upotrebiti, tu je Ustav, koji bi trebao da to spreči. Dovoljno je, da se umetne „ratna mobilizacija". Potpredsednik J. Demetrović: Ima reč g. d-r Laza Markovič. D-r Laza Markovič: Gospodo, da kažem samo dve reči, neću da govorim dugo! Ako bi smo mi primili ovaj predlog onda bismo jedan krupni interes zemaljske odbrane ugrozili time što bi se trebali braniti od režimske mobilizacije. Zamislite da se isvrši mobilizacija za odbranu jednoga kralja zemlje i Vi hoćete da državna vlast nema mogućnosti da kontroliše dali postoje vesti o kretanju vojske.'(To-j'e. već ratna'mobilizacija). Potpredsednik Juraj Demetrović: Reč ima g. ministar za Konstituantu.