Radno i socijalno pravo
Инспекторат је предвиђен као републичка управа за инспекцијске послове која самостално обавља послове утврђене прописима.“ Нови концепт организације инспекције предвиђен нацртом овог закона одступа од правила да су министарства надлежна да обављају инспекцијски надзор (чл. 26), тако да инспекција рада више не би била у саставу ресорног министарства, као што је према важећем закону. Предвиђено је да ступањем на снагу новог закона престане да важи Закон о инспекцији рада. То се односи и на друге законе, односно дијелове закона који уређују ора низа“ цију и начин вршења инспекцијског надзора у другим областима.
У припреми реформе инспекцијског надзора, као основа за уређивање инспекције, а тим и инспекције рада, коришћене су тезе и оцјена које се односе на проблеме уставног основа и реализације уставних и законских функција, координације у раду инспекција у разним областима и координације у раду разних институција власти. У питању су поставке формулисане у преднормативној дјелатности, које више имаЈу значај анализе практичних проблема, а мање теоријски значај. Према тим тезама, како је наведено у образложењу нацрта закона, реформу инспекцијских органа треба водити у оквиру постојећих уставних и системских оквира. Циљ реформе је организација управно-инспекцијског надзора у оквиру извршне власти, која ће јој омогућити да несметано врши своје законске функције. Претпоставка за то је ефикасна координација, посебно у областима у којима се преклапају надлежности инспекција, квалитетна сарадња између републичког, градског и оп-
3 "Према преднацрту Закона о инспекторату који је у току нормативних припрема замјењен нацртом Закона о инспекцијама, Инспекторат је био предвиђен као самостална управна организација која обавља послове утврђене прописима о јавним службама.
„Службени гласник Републике Српске“, број 32/01.
> То се односи на Закон о тржишној инспекцији, Закон о просвјетној инспекцији, Закон о санитарној инспекцији итд. Од закона односно одредби чланова појединих закона за које је предвиђено да престану да важе, за разматрање проблема надзора у радним односима релевантна је и чињеница да је предвиђено да престану да важе одредбе Закона о административној служби у управи Републике Српске (“Службени гласник РС“, број 16/02; 62/02), које се односе на послове инспекцијског надзора.
70