Ratnik

БОРНА КОЛА (ТЕНКОВИ) — Са једном сликом у Прилогу 1. Општи појам.

Поред топа од 42 ст и појаве „Берте“, чији калибар још није утврђен, једна од највећих сензација у прошлом рату јесте: појава тенкова, које ћемо у овом чланку називати

„борним колима“, именом, које је добило службени карактер.

у француској војсци (сћаг де сотђа(). Ђенерал Естијен, један од твораца борних кола, тврди, да се њихова појава може равњати у погледу значаја улоге коју ће имати у будућности, са појавом барута у своје време. Даље, уважени ђенерал износи: да Хинденбургова линија не би могла бити пробијена без борних кола.

Борна кола су тек у свом стварању, и ово што данас видимо у наоружању западних сила можемо сматрати као ембрион борних кола будућности. Она су још у проучавању; стручњаци из дана у дан уносе новине, са циљем да се отклоне недостатци и да што већа моћ том важном наоружању. Пацифизам, који обузима духове у свету, и нерентабилност производње наоружања у знатној мери успоравају рад на усавршавању модела борних кола.

Прва појава њихова датира се у битци код Камбреа 20 новембра 1917, год. Употребили су их тада Енглези; учествовало је 150 борних кола. Напад је извршен без артиљеријске припреме, дакле „изненађењем“, и ово је потпуно успело: Немци су напустили положаје преплашени и у нереду, и што успех није проширен у пуној мери приписује се — раздвојеној, у оно време, команди, енглеско-француској. Наиме, Французи нису ни знали када ће Енглези вршити овај значајан напад са борним колима, како би њихова команда могла израдити план за заједничку акцију у случају успеха.

Доцније употреба борних кола била је врло честа, како код Енглеза тако и код Француза, са променљивом срећом.

Немци су пожурили да подражавају нашим савезницима, са израдом свог типа борних кола, која су претрпела потпун