Ratnik
БОРНА КОЛА 57
пораз у првом сукобу, јер су била неспретна, тешка (дебео оклоп) са ниским подножјем сандука те су се лако заглављивала на терену. |Е За нашу војску борна кола представљају једно наоружање, о коме се нема довољно јасних појмова, јер нисмо имали прилике да их упознамо. Зато ћемо дати један кратак опис и изнећемо њихову тактичку употребу извађену из француских упута, у обиму који ће задовољити оријентацију наших официра свих родова оружја.
Борна кола, као материјал, могу се поделити у две главне групе:
а) Тешка борна кола;
6) Лака (пратећа) борна кола.
Прва имају улогу, да на разноврсном терену створе пролаз сопственој пешадији и артиљерији па и пратећим лаким колима и дадо минимума сведу отпор непријатељских фортификациских објеката (организација) и јачег профила.
Лака— пратећа кола имају задатак, као што сам назив каже, да прате пешадију и да у нападу руше и растуре све пасивне препреке које непријатељ иставља (жице, митраљ. гнезда, заклоне итд.) и да сломију непријатељски активни отпор, који се на бојишту укаже. Као што се из горњег види, лака и тешка кола допуњују се, а често им се улоге сливају једна у другу.
Тешка борна кола за пробој још нису устаљена. Француска команда још је у расматрању у погледу избора типа.
На овом месту да поменемо колико далеко иду поједини конструктори у изради планова за тешка борна кола. Имали смо прилике да видимо један пројект борбених кола од 600 тона тежине! Та би кола имала 2 мотора од по 500 коњ. снага, електрични акумулатори, оклоп као крстарица, наоружање: топови од 155 тшт. Њихов конструктор замишља, да би се са 3—4 овакве направе рат завршио. Један Енглез отишао је даље, израдио је нацрт за борна кола тежине 1000 тона (милион кгр. И ако су то људи талентовани и сваког поштовања достојни, ипак сви ти пројекти, за некакве да их назовемо „сувоземне дредноте“, представљају бар за сада Жил Верновске фантазије. За овакве колосе, да наведем само једну малу примедбу, морали би се на друмовима израђивати специјални објекти (мостови, пропусти, вијадукти итд.) који би могли да издрже толики терет.
У садањем наоружању од тешких кола француска иенглеска војска имају кола типа У“ (римско пет за звездом).
Лака борна кола Французи имају типа „Кепац!“. Ен-