Ratnik
58 РАТНИК
глези имају лака кола тежине 15 тона, према томе пре би дошла у групу средње тежине.
Наоружање у маси јесте са лаким колима и ми ћемо њих узети у главно расматрање. Она су у прошлом рату дала најбоље резултате и показала се нарочито практична за маневарску војну, што је за нас од особитог значаја с погледом на особине наше војске и њену лаку покретљивост, као једну од најбитнијих.
Од тешких борних кола, у рату су употребили Французи моделе: Сен Шамо, Шнајдер и марку У“. Сва ова кола дала су мање више добре резултате, али прилично скупо плаћене жртвама у људству и материјалу.
Пре но што пређемо на опис материјала, морамо нагласити, да на борна кола не треба гледати као на какав нов вид артиљерије, већкао на наоружање намењено пешадији, много ближе и непосредније но што је то случај са артиљеријом.
Још једна важна напомена: борна кола никад се не употребљавају парцијално, већ увек у маси, из разлога што би непријатељ сву артиљеријску ватру са суседних сектора сконцентрисао на део фронта, где су употребљена борна кола, као на најопаснијег противника својој пешадији.
Кратак опис борних кола.
а) Лака борна кола марке „Кепаш!“ (види слику у прилогу [.) то су кола челичног оклопа дебљине 6—22 шт. У њима је смештен један мотор бензиски од 18 коњских снага (ефективних 25) који покреће кола. Наоружана су са 1 топом од 37 тт. или митраљезом. У колима се као посада налазе: 1 вођа кола и 1 механичар. Механичар (шофер) рукује вожењем кола а командовање колима и гађање врши вођа кола, који је чина официрског или подофицир.
На оклопу са горње стране (а) налази се покретна купола са двокраким капцима. Ти капци служе као „врата за спасавање“. На супротном прорезу покретне куполе, провучена је топовска или митраљеска цев и дурбин. Пошто је купола покретна у све стране, то се и оруђе у њој може обртати по целом кругу. Када су „врата за спасавање“ затворена, онда вођа кола посматра терен кроз уске прорезе на куполи.
Овако посматрање ограничено је и захтева вежбу у том правцу. ·
Последњих месеца пронађен је начин, да се ова незгода отклони и вероватно да ће на будућим колима бити примењен проналазак: електричног обртања куполе, чиме се постиже безпрекидност прореза и осматрање се врши веома повољно.