Ratnik

БОРНА КОЛА 59

Вођа кола је у стојећем ставу а механичар вози седећи; пред њиме су врата двокрилна за улажење и излажење из кола, њима се служе обојица у редовним приликама. Када се врата потпуно затворе, механичар гледа кроз прорезе оклопа, који су врло уски како не би могла зрна пролазити.

Кола се крећу помоћу „бескрајног платна“ (гусенице), које је састављено од једног ланца челичних папуча међусобно повезаних осовиницама. Свака папуча на свом предњем крају има зуб ширине папуче, ради лакшег припијања уз земљиште, нарочито уз нагибе. Овај ланац — бескрајно платно: — навучен је, затегнут на точкове са обе стране кола, као што се из слике види (6). Бескрајно платно креће се помоћу једног, са сваке стране, зупчастог точка (в), који пак покреће мотор путем извесних посредних органа.

Највећа тајна у стварању бојних кола био је проналазак тог бескрајног платна и његова примена на аутомобилска кола, што ће временом створити преокрет на целокупном ратишту, а на бојишту свести употребу сточне снаге на минимум. Бескрајним платном постиже се, да се механичка кретања могу вршити ван путева, по јаругама, преко ровова, препрека и т. д.

Бескрајно платно обмотава зупчасти точак (в) и котур (луди точак) (г) а растеже га једна врло јака опруга (е). Између та два точка издужила се „странка“ (д) од челика из које са доње стране вире точкићи, који се обрћу по бескрајном платну исто као и точкићи који су причвршћени за пружник (ђ) израђен у виду челичне полуге. Ови точкићи олакшавају обртање и растезање бескрајног платна.

Дно кола довољно је уздигнуто, те не закачиње у кретању за неравнине. (Као што је био случај са немачким борним колима).

Кола су тешка 6,5 тона. Брзина до 5 км. на 1 час. Његова својства видећемо доцније.

6) Тешка борна кола марке У“.

Ова су кола на истоме принципу као и лака само су већа, више наоружана и осетљивија. Креће их мотор од 150 коњских снага. Његове особине изнећемо доцније.

Борна кола за телеграфију без жица, то су потпуно иста кола као лака, али без наоружања, снабдевена апаратима за пријем и предају депеша путем безжичне телеграфије.

Пошто смо изнели овај кратак опис борних кола, са намером да код читалаца створимо бар приближну слику тих направа, да видимо сад, допуњујући и објашњавајући, какве: упуте даје француска привремена инструкција у погледу употребе борних кола.