Ratnik

РАЗЛИЧНОСТИ 99

РУШЕЊЕ ТУНЕЛА

(Црним барутом и бризантним експлозивима)

— Са четири слике у Прилогу 11 —

А.) Рушење тунела црним барутом

Кад је тунел израђен у здравој земљи и без стена, руши се барутом, и тада, руше се оба улаза или један, који је окренут

непријатељу. За рушење једног улаза потребна су три пуњења. Пуњења треба да су набивена — зачепљена, ради јачег дејства. Пу-

њења се размештају тако, да једно буде изнад свода, а друга два са стране у петама. Сводно пуњење зове се челно, а пуњена у петама крилна. Крилна пуњења намештају се на 4 м. изнад нивоа шина, 15—20 меатара далеко од улаза и 6 метара од унутрашње стране зида (Сл. 1. и 2.).

Тежина пуњења је по 600 кг. барута.

Челно пуњење је изнад свода 6 метара, а далеко 6 метара од средине крилних пуњења (сл. 1. и 2.).

Тежина пуњења је 1000 кг.

Никакав прорачун није више потребан за израчунавање потребне количине пуњења.

Пуњења се пале једновремено.

Б.) Рушење бризантним експлозивима

Рушење може бити на средини и на улазима.

Рушење у средини сматра се као озбиљно и најбоље рушење тунела. У таквом случају тунел се руши на дужину 15—20 метара (сл. 3). За овако рушење потребно је израдити коморе, пошто их нема израђених у тунелу, а мали заклони за чување пруга нису згодни за коморе.

Пуњења се мећу унутра иза зида и зачепљавају. На наступним странама пуњења су једна према другом.

Растојања пуњења на једној страни су 2 У; а прорачун је увек за тупоугло дејство, при коме није потребно, да се пресецају кругови дејства.

Дебљина зида је увек дупла 2 М.

Оваквим рушењем, поруше се зидови и свод на одређену дуљину и изазове и велики пад земље.

На случај, да нема довољно времена, експлозива, алата и израђених комора, руше се један или оба улаза по сл. 4.

Ако је тунел израђен у стени, рушење је бескорисно и тада се увлаче у тунел локомотиве, вагони и т. д. и сруше (руше се осовине). За напред изнете случајеве, пуњења се пале једновремено. Наређење за рушење пуњења издаје Врховна команда.