Ratnik

92 РАТНИК

Примена аероплана

После великог светског рата 1914. —18. год. може се потпуно говорити о свестраној примени аероплана у војсци.

И ова свестрана примена аероплана заиста створила је од ваздухопловства један засебан род оружја.

Но како ће због ове његове особине стратегејске и тактичке природе она бити проучавана у чисто стратегејском и тактичком смислу у стратегији и тактици, то се овде о организацији и формацији ваздухопловних команада и установа као ио њиховој стратегијској и тактичкој примениће ништа ни говорити, већ ће се овде баш с обзиром на ову примену тактичке и стратегијске природе аероплана изнети само какве врсте аероплана данас постоје, које се баш и основа за њихову тачктичку и стратегијску примену. Према томе данас су у употреби:

1. Моноплани са моторима од 280 Рз и висине летења од 7000 м. а са 220 км. брзине на сат. У лету може пробавити до 3 сата укупно.

Моноплани се деле на:

а) ловачке за шасерско летење,

6) ловачке за пешадијско летење,

в) фотографисање за нужду.

2. Биплани. са моторима до 350 и више коњских снага и 6000 м. висине летења сајбрзином од 200 и више км. а дужином непрекидног летења до 5 сати.

Биплани се деле на:

а) биплан-за даљно извиђање

6) биплан за специјално фотографисање

в) биплан за артилеријску реглажу

ово су већином ) новији типови.

г) биплан за пешадијска летења ) овде долазе биплад) биплан за борбу ) ни старијег типа и ђ) биплан за бомбардовање ) већ употребљавани.

3) Специјални аероплани. Са моторима до 1500 Рзи 4 до 5000 м. висине летења са 150 км. брзине на сат и 6-8 сати непрекидног летења са радиотелеграфском опремом, рефлекторима и осталим потребама. Њих има са 2, 3, 4 и 5 мотора а има их тако званих биплина, триплина и мултиплана. Они се деле на.

а) апарате за бомбардовање, чије су бомбе тешке и до 1000 кгр.

6) апарате за ноћно фотографисање.

С обзиром пак на специјалну примену аероплана, односно авијатике, они се деле на:

1) авијатику за дејство над копном,

2) авијатику за дејство надморем. Због овога се прва зове копнена авијатика (на суву) а друга поморска авијатика (на води), чији се