Ratnik

ВАЗДУШНА ЛОПТА И ЛАЂА 91

Што се тиче утицаја профила крила може се рећи, да профили, који су се затекли у почетку рата и који су били танки а при том врло оштрог пресека на предњој страни, нису били најбољи, а да су на против дебели профили са јако заобљеним предњим странама били добри.

У осталом, они су имали то преимућство, што су се при високом и ниском узлету добро понашали према току ваздушних струја, при чему се показала надмоћност моноплана над бипланима и трипланима односно вишепланима.

Триплан, на који се највише полагало, подбацио је својим јаким отпором.

Статичка прорачунавања за летење дала су врло плодну сарадњу између индустрије ових апарата и заступника статичких знања, чији је задатак био у томе, да се побрину за конструкцију и најлакших апарата, који ће са потпуном сигурношћу издржати нападне силе ваздужних струја. И заиста, у том се правцу много, врло много успело, јер су добивена поуздања аеродинамичка дата о томе, какве се силе имају осигурати , при летењу, пошто је сада било могуће од апарата за летење

створити једну конструктивну целину — справу, — која ће бити потпуно сигурна са свију страна. Ово значи, да овој справи, односно апарату за летење, треба дати такве димензије, те да он има на сваком месту одговарајућу чврстину. Другим речима на овом апарату нигде не треба да буде материјала ни једнога грама тежине више, него што је то тачно потребно. Из овога пак природно излази, да се при конструкцији апарата мора много труда и пажљивисти унети при изради свакога, ма и најмањег саставног дела.

Као што се види велики се напредак показао тек, када се дошло до сазнања о вези искуства на пољу аеродинамике и ста"тике летења. Принципи овог сазнања гласе:

1) Ваздушни отпор је у толико мањи у колико је дебљи профил крила.

2) Употребом дебљих профила могуће је, да се крилима са малим распоном да довољна чврстина.

3) Уштедом распона отпор се понова смањује, а тиме се и ефекат летења побољшава.

У опште узев на градњу апарата за летење велики утицај имају: метода фабрикације и искуства. јер се данас облик аероплана и конструкција мотора састоји у најтачнијем прорачуну свих ма и најмањих саставних делова, имајући при том у обзир: искуство летења као и практичне пробе оптерећења и крајње мере брижљиво испитног материјала. Док је међутим, облик аероплана даван само искључиво према посматрању лета тица и једино се овом лету и подржавало.