RTV Teorija i praksa
Svetolik Jakovljević
DA LI JE POSAO PRAVLJENJA GRAMOFONSKIH PLOČA OZBILJAN ILI ZABAVAN
Belgijski pesnik Moris Meterlink (Maurice Maeterlinck) jednom prilikom je rekao da je gramofonska ploča kopija žive kulture, U programu od deset tačaka O mogučnostima fonografije, njen pronalazač Tomas Edison (Thomas Edison), stavio je reprodukciju muzike na četvrto mesto. Od tada je prošlo osam decenija, a u međuvremenu muzika se ustalila na prvom mestu. U svetu se proizvodi ogroman broj gramofonskih ploča i svetska prodaja, po podacima Francuskog nacionalnog sindikata za fonografska i audiovizuelna izdanja (edicija: ABC ploče za sezonu 1974/75) donosi sledeću rang listu koja važi za 1972. godinu; SAD 422 miliona kom. Japan 165 miliona kom. SSSR 154 miliona kom. Engleska 132 miliona kom. SR Nemačka 130 miliona kom. Francuska 108 miliona kom. Danas su ovi podaci prevazidjeni: u SAD se godišnje proizvede i proda oko 600 miliona ploča. Ove cifre, pomnožene cenama ploča u lokalnoj valuti, pružiće podatke o fantastičnom prometu koji ova industrija ostvaruje u svetu. Istovremeno ploča je najmasovniji proizvod koji kupac može da bira, iz oblasti savremene industrijske proizvodnje zabave, i koji može da bude i samo zvučna kulisa, i visokog estetskog doživljaja. Jugoslavija ima svoje puteve i stranputice u ovoj industriji i ,u sredstvima javnog informisanja često čujemo realne i nerealne predloge i shvatanja, slabo dokumentovane, a najčešće obojene subjektivnim mišljenjem, bilo ličnim ili esnafskim. Dinamika razvoja ove industrije nije mimoišla ni našu zemlju. Slično suvišnim fabrikama bele tehnike i na ovom polju
151