RTV Teorija i praksa

Jadviga Viskjel

TELEVIZIJA ILI NEISPUNJENI SNOVI

I Izvanredan opseg delovanja televizije, neuporediv sa mogučnostima drugih sredstava prenosa, bio je jedan od razloga sto su razmišljanja o televiziji mogla početi od tačke do koje je, na primer, nauka o književnosti dugo i teško stizala. Nauka o književnosti dugo se bavila samim delom tretiranim ili kao ekspresija stvaraoca, ili kao tekst - zatvoren i podložan imanentnoj analizi. Tek u poslednje vreme počela je da se dosledno bavi problematikom vezanom za prijem i društveno funkcionisanje književnosti. Istraživači televizije več na početku svojih radova postavili su sebi analogni zadatak: ni u kom slučaju nisu mogli da previde problematiku prijema televizijskih programa od strane društva, Ipak, preuzimanje tog pitanja nije jednoznačno njegovoj zadovoljavajučoj obradi. Takvu obradu neće osigurati radovi koji skupljaju empirijski materijal u isečcima - statističke podatke i rezultate ankete, iako su oni neophodni kao prva etapa ispitivanja. Pomoč u sređivanju tako prikupljenog materijala može da pruži poznavanje književnosti, nauka o književnosti, koja je problematikom prijema počela da se bavi kasno, ali veoma dosledno. Od radova napisanih na poljskom jeziku trebalo bi izdvojiti dva: Januša Slavinskog O današnjim normama čitanja (Janusz Slawinski, O dzisiejszych normach czytania, ~Teksty” 1974, nr 3) i Mihala Glovinjskog Svedočanstva i stilovi percepcije (Michal Glowinski, Szviadectzva i style odbioru, ~Teksty” 1975, nr 3). Baš prihvatajuči temu ovog poslednjeg, postavila sam sebi pitanje da li je moguče opisati „stilove percepcije” televizije (npr. zabavni, instrumentalni, estetizirajuči...). Potpun odgovor na to pitanje i eventualni opis takvih stilova zahtevaju sprovođenje detaljnih istraživanja. Ostavljajuči, dakle, generalni odgovor za drugu priliku, prihvatiću se detaljnijeg problema. Pokušaću prvo da opišem dva stava, tipa očekivanja, stila prijema, koje sam sklona okvalifikovati kao nepravilne, tj. takve koji ne daju pregled detaljnih uslova televizijske komunikacije. Televizija kao sveika relativno nova pojava, još pre nego što je bila identifikovana pomoču osobina karakterističnih jedino za nju, probudila je

67