RTV Teorija i praksa

Dobar izbor emisija za dopunski rad u razredu pretpostavlja potpunu obavcštcnost nastavnika u pogledu sadržaja svih emisija, gramatičkih i situacionih partija koje se u pojedinim emisijama obrađuju, kao i pratećih materijala za kurs stranog jezika koji se mogu koristiti, vremena emitovanja, trajanja emisije i drugo. Kada se nastavnik odluči za TV nastavu kao dopunski vid rada u razredu (ili u vanrazrednim aktivnostima) koristi iste metode koje primenjuje kada se TV čas odvija kao osnovni sadržaj rada u razredu. Kada se TV program stranog jezika koristi individualno, gledaoci moraju da ulože veći napor u samostalnom radu od onih koji emisije prate uz pomoč nastavnika. 3 Zbog toga je potrebno da se i za ovu vrstu TV gledalaca obezbede posebni udžbenici. Uz udžbenik za samostalno učenje ponekad se štampaju i „sveske za rad tokom emisija” u koje korisnici upisuju odgovore na postavljene zadatke a potom ih šalju TV centru ili kontrolnom centru radi korekture. U multimedijskom sistemu nastave na daljinu, čija je osnova TV nastava, primenjuju se i redovni - nedeljni ili petnaestodnevni sastanci gledalaca sa organizatorima TV nastave i stručnjacima za pojedine predmete. Takođe se organizuju i povremene konsultacije sa polaznicima. Udžbenici TV serija stranih jezika u razvijenim sistemima televizijske nastave pračeni su gramofonskim i video-pločama, video-kasetama i magnetofonskim trakama pogodnim kako za rad u razredu tako i za individualno usavršavanje izgovora, intonacije i ritma rečenice. Jedan od važnih problema metodologije u nastavi stranih jezika putem televizije je organizovanje saradnje između škola i televizije, Ovaj problem je naročito oštro ispoljen u sredinama u kojima se televizijski programi koriste samo za dopunsku nastavu, odnosno za slobodne aktivnosti pojedinaca. Postoje različiti metodi kojima se prikuplja mišljenje nastavnika, učenika u razredu i individualnih gledalaca o programima stranih jezika na televiziji, sa težnjom da se uspostavi prisnija saradnja i obezbedi usklađenije delovanje. Razmatrajuči probleme nastave stranih jezika putem televizije, a posebno probleme uspostavljanja odnosa saradnje između onih koji pripremaju kurs i onih koji kurs prate, prenose ili primaju, Loren Tarnosi (Laurent Tarnoszi) iz Mađarske predlaže da se

i Ofifi 18 «/ 8 "?, 010 " 1 rect P, al i t<: ' l,;vision - Rapport du Sćminaire Europden - Rome 1966. Strasbourg, Conseil de l’Europc, 1967, pp. 100. Wolfgang Halm, Accueil reservć aux programmes tćlćvisćs d’cnseignement des angues vivantes destines au grand public et rćactions qu’iis suseitent - Strasbourg Lonseil de la coope’ration culturelle du Conscil de l’Europe, 1970, pp. 127.

67