RTV Teorija i praksa

1) on omogučava diversifikaciju aktivnosti učenika (udružuju se: gledanje, slušanje, konverzacija, susreti sa drugim učesnicima). Tako, na primer, multimedijske serije programa za učenje stranih jezika - „Start” (Švedska), Multimedijskim sredstvima se aktivira više vidova davanja i primanja usmenih i pismenih poruka; 2) svakom učeniku se otvaraju mogućnosti izbora onog načina učenja koji odgovara njegovim sposobnostima i sklonostima (izbor raziičitih stepena napora zavisno od sposobnosti motiva i raspoloživog vremena). Realno je pretpostavljati da če primena multimedijskih sredstava biti utoliko šira ukoliko se budu stvarale ekonomske i druge mogućnosti individualizovanja nastave. Razvoj multimedija biće, nesumnjivo, izazov i za televiziju koja će morati da prilagođava svoje programe i oblike delovanja ako ne želi da ostane po strani od glavnog pravca razvoja obrazovanja u narednim decenijama. U proteklom periodu primena multimedijskog sistema najčešče je podrazumevala kombinaciju tri medija: radija, televizije, štampanih tekstova. Ovu kombinaciju primenjivao je i primenjuje največi deo školskih redakcija televizije u nastavi stranih jezika. Sa stanovišta metodike ova saradnja je omogućavala spoj reči i slike, komplcmentarno dejstvo svih medija u jednoj celini koja je zadovoljavala osnovne zahteve. Nova sredstva - i saglasno njima - nova pedagoško-didaktička teorija omogučavaju prelaz na znatno složenije sisteme informisanja i prenosa znanja. Osnovna orijentacija i cilj je da se sadržaj i način obukc prilagodi auditoriju, da se stvore mogućnosti višekratne upotrebe programa i to u najpovoljnije vreme za gledaoca. Navešćemo nekoliko primera upotrebe multimedijskog sistema u nastavi stranih jezika: • na kursevima nemačkog jczika pod nazivom „Kontakti” BBC omogučava i rad pojedincima kod kuće i organizovanje zajedničke nastave uz pomoć televizije, radija, udžbenika, ploča i traka, Ovaj sistem koristi se i u nastavi francuskog jezika u seriji pod nazivom „Zajcdno”; • u Francuskoj se multimedijski sistem koristi od 1975. godine kada je OFRATEME počeo da ga primenjuje u obuci odraslih. U obuci se koriste šesnaestomilimetarske i super-osammilimetarske filmske trake, slajdovi, magnctofonskc trake, udžbenici za obrazovanje odraslih i razni priručnici, Uz pomoć različitih medija radi se pojedinačno ili u grupama po nekoliko slušalaca, u drugim slučajcvima organizuje sc grupni rad sa instruktorom;

69