RTV Teorija i praksa

Žil Marsole

UVOD: TEATAR - TELEVIZIJA

0 odnosu pozorišta i televizije mnogo se pisalo. Od svog nastanka do danas televizija nije prestala da se napaja pozorišnim repertoarom zadovoljavajući tako svoju neutoljivu glad za tekstom. Takođe se dokazivala i izvesna analogija sa krizom koju je u svoje vreme izazvala pojava „zvučnog” filma koji se uključivao u pozorišni domen. Film i pozorište su slični po tome što su istovremeno sredstva komunikacije i stvaralaštva. Uopšte uzev, u većini zemalja, televizija kao takva, nije umela da se izrazi. U dramskom programu često se ističu tri nivoa različitog rada: 1) Osnovno koriščenje televizije kao sredstva komunikacije koje če biti u stanju da prenese predstave ostvarene van njenog delokruga, a pogodne da pouče i razonode publiku. 2) Koncepcija adaptacije (u širem smislu), koja je predstavljena nizom pokušaja da se prikažu гетекчЈе!а svetske književnosti 1 to kondenzovana, adaptirana u dramskom obliku i snimljena, imajuči pri tom u vidu mali ekran (pozorišni komadi, novele, romani, itd.). 3) Koriščenje televizije kao kreativnog sredstva, prema njenoj optici i s obzirom na njene sopstvene mogućnosti, polazeći od originalnih tekstova posebno pisanih za ovo sredstvo izražavanja. Stoga su brojne studije koje su ovde izložene o stanju odnosa između pozorišta i televizije, usmerene u tom pravcu, razlikujuči naveđena tri nivoa. Svakako da je vrednost u odnosu na te nivoe rada sasvim relativna. Čini se da se

115

PRILOG: TELEVIZIjA I POZORIŠTE Izabrao, priredio i napomene napisao RADOSLAV LAZIĆ

RTV ESTETIKA