RTV Teorija i praksa

Т. ĐORĐEVIĆ: I to је. Verovatno uspeva da mu do krajnjih mera, ono što nije mogao nijedan drugi, da zaposedne i tu sferu i da plasira sadržaje koje čovek veoma olako prima. M. JEVTOVIĆ: Ja mislim da je veoma važno imati u vidu potrebu čoveka da stalno bude u toku svih zbivanja. Najveća osuda za jednu ličnost jeste, kad mu se kaže, ili ako sam konstatuje, da ga je pregazilo vreme. Čovek bulji pred televizorom da ne bi bio pregažen, da bi stalno bio u toku zbivanja. A stvarnost koju televizija donosi, za njega je - iako preuređena - skoro identična životnoj stvarnosti, kao i ova, možda čak i realnija nego njegov neposredni ambijent Saradnik Makluanov, Karpinter, zabeležio je jedno ovakvo pitanje: „Tata” - razgovaraju otac i sin - „jesmo li mi uživo ili na traci?” Koliko su deca opsednuta televizijom, da skoro i ne dele realnost koja je na ekranu od one koja ih okružuje. I zato se mnogi čovek ne usuđuje da se odvoji od ekrana, zato stalno zuri. Kao i dete uveče kad treba da ide u postelju, koje odbija da ide da spava, neče prekid sa stvarnošću... R. BOŽOVIĆ: Moram da podsetim: televizija reflektuje u stvari, kao što se zna, vladajuču ideologiju. Drugo, mi ne možemo govoriti sad o nekoj novoj religjji u svakodnevnom životu, ne možemo je neposrednije prepoznavati ako tu ne uključimo televiziju. Prema tome, svi vidovi našeg opstojanja i usahnuča naše individualnosti ili moći, kreativnosti, negde se tu zbiva sa tom novom religijom. Otuda, televizija ne menja ideje, ona ih samo organizuje i postvaruje. Ali, to je problem druge vrste. B. GRABNAR: Ona je jedna druga stvarnost Ona je stvarna kao stvarna stvarnost, ali je nova stvarnost Naime, ona ipak ideje pretvara, bez obzira što ih i prenosi. Mislim da se u svetu sada veoma jasno vidi da nacije, odnosno države koje su uvele televiziju bilo demokratske, bilo kapitalističke, bilo socijalističke, ili

71